FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/12/2019

Vad gäller om man ljuger under ed?

En edsvuren polis ljög uppenbart i en rättegång där jag var anklagad. Vad har jag för möjligheter att ställa den samma inför ansvar och hur borde jag lämpligast gå till väga? Min advokat bad att vittnesmålet skulle strykas men jag vill ha ytterligare åtgärder.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline

Jag uppfattar din fråga som att en polis har i en rättegång ljugit under ett vittnesmål i en rättegång.

Din fråga regleras i brottsbalken (brb).

Vad är mened enligt 15 kap. 1 § Brb?

Mened är när vittne under ed i rättegång far sig med osanning, ljuger eller mot bättre vetande påstår något mot personen. Mened måste begås med uppsåt (1 kap. 2 § Brb) dvs att den som ljuger haft vetskap om att uppgifterna är osanna. Vad som är problematiskt i dessa sammanhangen är att det kan vara väldigt svårt att bevisa att personen ljugit om en uppgift. Däremot är Mened ett brott som har ett mycket högt straffvärde, det kan ge böter eller fängelse i upp till ett halvår i normalfallen.

Vad är ovarsam utsaga enligt 15 kap. 3 § Brb?

Ovarsam utsaga föreligger om man på grund av exempelvis nervositet eller annan ursäktande omständighet säger fel i sitt vittnesmål. För att uppgiften ska klassificeras som ovarsam utsaga prövar man även hur betydande uppgiften varit för domstolen. I övrigt gäller det samma omständigheter som för mened.

Ansvarsfrihetsgrunden i 15 kap. 4 § Brb?

Om uppgiften saknar betydelse för det ärende som prövas i domstolen kan man undgå ansvar även om man ljuger. Således får inte uppgiften ha bidragit till att domstolen ändrat sin uppfattning eller på annat sätt tillmätt uppgiften betydelse i exempelvis ansvarsfrågan.

Vad bör du göra nu?

Mened är ett brott under allmänt åtal och du kan alltså polisanmäla detta. Således tillsätts en utredning under ledning av en åklagare. Utifrån det du skriver i frågan kan jag inte avgöra om något brott har begåtts.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare