Vad gäller om jag säljer mitt hus och inte betalar skatt utan ger bort pengarna från försäljningen?

Hej ! Om jag säljer mitt hus och väljer att inte betala skatt och sedan väljer jag att skänka pengarna för huset till mina barn, kan dom bli skyldiga att betala tillbaka något ?

Tacksam för svar :)

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Om du säljer en fastighet är du skyldig att betala skatt på vinsten du gör (42 kap. 1 § inkomstskattelag). En sådan beräkning görs på så sätt att man avräknar kostnaderna för avyttringen (t.ex. mäklarkostnader) och anskaffningsvärdet, eventuella förbättringsutgifter, samt reparationer och underhåll som du haft senaste fem åren (44 kap. 13 och 14 § inkomstskattelag). Du är alltså skyldig att betala denna skatt oberoende av vad du gör med pengarna du får vid försäljningen. Om du skulle ge pengarna i gåva till dina barn så påverkar inte det din skatteskuld.

Dina barn kommer dock inte bli skyldiga att ge tillbaka gåvan och Skatteverket kan inte heller kräva dem på några pengar avseende kapitalvinstbeskattningen för huset. Men din skyldighet att betala skatt påverkas alltså inte av om du ger intäkterna från försäljningen som en gåva till dina barn.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare