Vad gäller om jag döljer mitt ansikte för en trafikhastighetskamera?

Kan jag bli fälld för fortkörning om bilden i trafikkameran visar bara delar av mitt ansikte ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett fordon fastnar på en trafikkamera med för hög hastighet registreras ärendet manuellt av polismyndigheten som tillsätter en utredning. Om inte personen kan identifieras skickas ett brev till ägaren av bilen i syfte av att kunna utreda vem som framförde fordonet. I detta läge är det helt enkelt en bevisfråga om huruvida det kan klarläggas vem bötern ska tillfalla.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare