Vad gäller om bilen blir stulen hos verkstaden?

Min bil har blivit stulen när den var inlämnad på verkstad bilen var just då avställd har verkstaden ansvar för bil

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vad som gäller när man lämnar in sin bil på service eller reparation hos en bilverkstad hittar vi i konsumenttjänstlagen (förkortad KTjL).

När bilen är förvarad hos verkstaden har de ansvar för eventuella skador eller stölder. Detta gäller däremot inte om verkstaden kan visa att stölden var utom deras kontroll (32 § KTjL). Om verkstaden har låst bilen och i övrigt har förvarat den på ett lämpligt sätt kan de alltså inte hållas ansvariga för att bilen har blivit stulen.

Om bilen blir stulen när den är inlämnad på en verkstad gäller däremot din bilförsäkring. Jag rekommenderar därför att du tar kontakt med ditt försäkringsbolag. Jag rekommenderar också att du gör en polisanmälan om du inte redan har gjort det.

Om du undrar över något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare