FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/02/2022

Vad gäller när samboförhållandet upphör?

Hej Lawline, Jag och min sambo ska separera och vill försöka förstå vad som gäller. Jag ägde en lägenhet som min nuvarande sambo flyttade in i 2012. Under 2014 vill vi flytta men hon hade inte råd med kontantinsatsen och hon skulle studera. Jag köpte/äger bostaden till 100% och amorterade och var skriven på alla lån under 2014-2021. 2019 väljer vi att köpa en fastighet tillsammans för att i framtiden kunna bygga hus här. 50/50 i ägande förhållande. Delat lån osv. 2021 Väljer vi/jag att sälja bostaden och lånen löses som står på mig och pengarna sätts in på mitt ISK-Konto, Vi flyttar till ett gammalt torp min pappa äger och hyr fram tills nu. 2022 29/1 så vill hon separera där vi bor idag och sambolagen träder in. Min tolkningar så här, "Hyresrätten" ska vi se över vem som är mest lämplig att bo kvar(Troligtvis jag då min pappa äger de) bankkonton som är delade och Lösöre och möbler ska delas samt att dela på den gemensamma fastigheten som är registrerad på oss. Där jag tänker köpa ut henne är planen. Men min försäljning på bostaden jag ägde till 100% innan hon ville separera som jag idag har på ett eget ISK konto. Är de föremål för att de måste delas? Kan man backa tillbaka så och åberopa de när man i sin tur inte äger något? Lagen ska välja gälla från dagen då förhållande upplöses och ett år framåt? Då anser jag att hon inte har rätt till min försäljningen som finns på sparkonton i aktier. Tacksam för feedback.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är sambolagen (SamboL).

Ett samboförhållande upphör exempelvis när samborna flyttar isär, 2 § 1 st. 2 p. SamboL. När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra ska, på begäran av någon av samborna, den s.k. samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning och en sådan begäran ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde, 8 § SamboL. Det är endast sambornas gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendom under förutsättning att egendomen har förvärvats för gemensam användning och inte utgör någons enskilda egendom, 3 § SamboL. Med bohag avses föremål som soffor, bord, köksgeråd och annat dylikt, vilket innebär att bilar, båtar, kontanter, värdepapper, konst m.m. inte kommer att bli föremål för någon bodelning. Det ska dock noteras att sambor får avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Genom ett nytt avtal får de även ändra på vad som tidigare överenskommits. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknas av båda parter, 9 § SamboL. Om formkraven inte är uppfyllda blir överenskommelsen ogiltig.

Såvitt jag förstår verkar det inte finnas något samboavtal träffat mellan dig din sambo och eftersom fastigheten förvärvats för gemensamt bruk är utgångspunkten att värdet på denna ska hälftendelas och detta alldeles oavsett om någon från början i princip ensamt har stått för köpeskillingen och även om någon skulle vara ensam lagfaren ägare till fastigheten. Nu är dock båda ägare av fastigheten varför det är oproblematiskt. Frågan avseende bohaget och vad som däri ska ingå i bodelningen kan jag inte besvara eftersom det är omöjligt för mig att veta exakt när möblemang och annat dylikt införskaffades. Men generellt gäller att vad en sambo har förvärvat före samlevnaden kan normalt inte anses ha förvärvats för gemensam användning. Endast om förvärvet har skett i nära anslutning till att samlevnaden har inletts kan det ibland anses ha skett för att egendomen skulle användas gemensamt. Det avgörande blir helt enkelt om avsikten med förvärvet har varit att egendomen skulle nyttjas tillsammans, se prop. 1986/87:1, s. 257.

I övrigt bedömer jag att du har fog för din uppfattning. Fastigheten ska som sagt hälftendelas. I dagsläget utgör den i och för sig inte er gemensamma bostad eftersom fastigheten fortfarande står obebyggd. Därför går det möjligen att argumentera för att den inte är samboegendom. Men i praktiken blir detta oväsentligt då den ägs av er gemensamt. Möblemang som införskaffats tillsammans är däremot samboegendom och blir föremål för bodelning och detta oaktat vem som har betalat för möblerna. När det sedan gäller de bankmedlen som nämns i din ärendebeskrivning kan sägas att dessa egentligen faller utanför bodelningen. Samboegendom är, som påpekats tidigare, endast sambornas gemensamma bostad och bohag. Men precis som i fallet med fastigheten ägs ju de här kontona av er gemensamt varför ni naturligtvis också har lika rätt till dessa. Men pengarna som härrör från din bostadsrätt och som numera, via ditt ISK-konto, är placerade på börsen är dina och endast dina. Återigen, den typen av tillgångar är ju inte samboegendom.

Och när det gäller torpet kan följande anföras. Vem som ska få bo kvar under bodelningsprocessen och innan samboförhållandet formellt är upplöst är egentligen en fråga som ankommer på er själva att lösa. Tanken är helt enkelt att ni på frivillig väga ska sluta avtal om detta. Men om en överenskommelse framstår som omöjlig att uppnå kan (läs: måste) frågan hänskjutas till domstol. I 28 § 1 st. SamboL sägs att på ansökan av en sambo ska domstolen i fråga om en bostad som enligt 8 § ska ingå i bodelning bestämma vem av samborna som ska ha rätt att bo kvar i bostaden till dess att bodelning har gjorts. Domstolen får därvid också för samma tid, på begäran av någon av samborna, förbjuda samborna att besöka varandra. Domstolen får även ändra ett tidigare förordnande. Och den sambo som domstolen har berättigat att bo kvar i bostaden till dess att bodelning har gjorts har rätt att använda även det gemensamma bohag som finns i bostaden och som tillhör den andra sambon, 29 § SamboL. Notis: En hyresrätt kan utgöra samboegendom, 5 § 1 st. 3 p. SamboL.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare