Vad gäller när man säljer ett klistermärke för 20 kr som man inte har?

Hejsan

Någon la upp en bild på Facebook på ett klistermärke där jag kommentera och skoja till "dem kan ni köpa hos mig för 20kr styck plus Porto

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din juridiska fundering!

Tar du betalt 20 kronor för klistermärket utan att faktiskt besitta det begår du ett "klassiskt" bedrägeri. I detta fall måste det naturligtvis klassas som ett ringa bedrägeri då vi talar om ett belopp på blygsamma 20 kr (9 kap 2 § Brottsbalken).

Du gör dig skyldig till bedrägeri genom att du helt enkelt tar betalt för något som du inte har. Du vilseleder person X (betalaren) genom att denne kommer tro sig få ett finfint klistermärke genom att betala dig den aktuella summan. Kraven på vilseledande, disposition och förmögenhetsöverföring (20 kr) är uppfyllda. Person X hade ju naturligtvis inte betalat 20 kr för ingenting, utan vill ju ha det finfina klistermärket som du sagt dig besitta.

Det "kruxiga" i sammanhanget torde vara tveksamheten kring ditt uppsåt. Det är högst tveksamt om du har erforderligt uppsåt till bedrägeribrottet i fråga. Du ville ju bara" skoja till det". Om någon i praktiken betalar dig 20 kr för klistermärket bör du hursomhelst betala tillbaka dessa och säga att det endast var ett skämt, istället för att riskera att dra in dig i en jobbig bedrägeriprocess.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet kring din fundering!

Sebastian NäslundRådgivare