FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/11/2022

Vad gäller när en 16-åring handlar på nätet?

Mitt barn som är 16 år beställde en vara på nätet utan vår tillstånd, som han försökte montera på sin moppe när jag kom på honom. (Han har inget jobb, så inga inkomster förutom fickpengar o det han få som present) Vi skickade varan tillbaka, men företaget påstår att varan är skadat fast den såg inte skadat ut när jag skickade den. Har de rätt att vägra ta tillbaka varan? De kan väll inte kräva att avtalet som han ingick är gällande (lagligt).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som gäller då ditt 16 åriga barn gjort ett köp på nätet. Frågor att besvara blir då om köpet är giltigt, om det går att upphäva samt om de har rätt att vägra ta emot varan.

Regler för omyndiga vid köp på nätet

Ett barn som ännu inte har fyllt 18 år behöver sin förälders tillstånd för att ingå avtal, vilket även gäller köp på nätet (9 kap. 1 § Föräldrabalken). Huvudregeln är alltså att barn inte får köpa saker om de är under 18 år och att avtalet inte är giltigt om de gör köp på nätet. Det finns undantag då ett barn använder sina eget förvärvade pengar som de fått ifrån arbete efter de är 16 år (9 kap. 3 § Föräldrabalken). Om ett köp utförs av ett barn på nätet och förälder häver avtalet då de ej gett sitt godkännande ska alla prestationer återgå (9 kap. 7 § Föräldrabalken).

Hur detta tillämpas i ditt fall

I ditt fall har ditt barn inte gjort ett köp med hjälp av sina eget förvärvade pengar varför köpet är ogiltigt samt går att upphäva av dig. Om en skada har uppstått och värdet för varan blivit obefintlig kan ni dock ej kräva att få pengarna tillbaka. Potentiellt kan dock någon del av varan vara till nytta för företaget om det är tillräckligt små skador att du inte såg några när du skickade föremålet. Då har ni rätt till ersättning för det värde som varan fortfarande har.

Slutsats

Det är svårt att säga om de har rätt att vägra ta tillbaka varan då det beror på hur varan ser ut. Om varan är kvar i sin obrutna förpackning så får ni absolut lämna tillbaka varan till exempel. Utan bilder eller liknande är det svårt för mig att säga om varan är tillräckligt oskadad för att kunna lämna tillbaka. Om du anser att varan var tillräckligt oanvänd för att de ska ta tillbaka varan skulle jag göra en anmälan hos eller kontakta konsumentverket (https://www.konsumentverket.se/)

Jag hoppas du fått svar på din fråga och om du har ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare