FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/07/2023

Vad gäller kring om min granne menar att vår katt skadat dennes katt, och dennes katt skadat vår katt?

Hej vi har problem med våran granne. Vi har precis flyttat till ett nytt ställe. Och hans o våra katter har precis träffat varandra. Han påstår att våran katt har bitit hans och att vi ska stå för hans veterinär kostnad. Han sa betalar inte vi Han så ska han se till att våran katt försvinner. Han har kollat på jordbruksverket hemsida och där står det att vi ska betala eller så kommer dom och hämtar våran katt. Vilket jag tar som en utpressning på pengar och hot. Men vi har varit I kontakt med jordbruksverket och det finns inga speciella regler för katter. Och dessutom är våran katt oxå skadad och vi har oxå uppsökt veterinär. Då ska ju Han stå för våran kostnad oxå isf. Och enligt våra andra grannar här springer det massor av andra katter här med så kan ju lika bra ha varit någon annan. Vi har oxå sätt andra katter och mina föräldrar. Och våran katt skulle aldrig skada en annan katt om det inte är självsvar. Han skulle bara fräsa eller skrika men inte slåss. Jag vet hur mina katter funkar. Men det är inget som säger att det är våran eller hans som har skadat varandra finns liksom inga bevis. Så min fråga är vart vänder jag mig om detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga enligt följande. Er granne menar att er katt skadat dennes katt, medan ni tror att det inte hänt. Er katt är även skadad, men det är svårt att utläsa ur frågan om ni vet att er grannes katt skadat er katt.

Den reglering som främst aktualiseras är lagen om tillsyn över hundar och katter. Men även djurskyddslagen och skadeståndslagen kan vara akuella.

Att nämnda till en början är att det är svårt att rättsligt behandla en sådan här situation, eftersom det handlar om katternas biologiska beteende och om dess naturliga behov att vistas utomhus.

Behandling av djur

I enlighet med djurskyddslagen 2 kap 2 § punkt 2 ska djur hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att de kan utföra sådana beteenden som de är starkt motiverade för och som är viktiga för deras välbefinnande (naturligt beteende). De ska även behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom, i enlighet med djurskyddslagen 2 kap 1 §

Strikt ansvar är inte aktuellt gällande katter

I allmänht gäller enligt lagen om tillsyn över hundar och katter att ägaren ansvarig för vad deras djur orsakar, oavsett om djuret är vållande eller inte och oavsett  förhållandena kring händelsen. Ägaren till det vållande djuret ska således ersätta den drabbade med veterinärvårdskostnader och övriga utgifter.

I enlighet med lagen om tillsyn över hundar och katter § 1 ska katter “hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda  olägenheter.”

Dock innebär inte detta ett strikt ansvar, till skillnad från hundägare, eftersom katter i allmänhet anses ha en friare natur än hundar.

Skadestånd

För katter och kattägare gäller således normala skadeståndsregler, i enlighet med skadeståndslagen 2 kap 1 § och därmed krävs uppsåt eller vårdslöshet. Dock bör man alltid ha koll på sitt husdjur så gott det går, så att denne inte skadar något eller någon annan.

Min rekommendation

Min rekommendation till er att tala med er granne och berätta om gällande rätt, i enlighet med ovan. Sedan att samla bevis och vara uppmärksamma för hur er katt behandlar andra katter samt hur er katt blir behandlad. Detta för att sedan kunna kräva er granne på ansvar om det är så att dennes katt behandlat er katt illa.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare