Vad gäller köprättsligt när en butik beställt in en vara åt kund?

Hej!

Skulle köpa en kappa idag, men i butiken fanns den inte i den färgen jag ville ha. Hon som jobbade där frågade om jag ville att hon skulle beställa in en sådan kappa till butiken, om det var från leverantören eller från annan butik uppfattade jag inte. Hon förklarade att när hon hade ringt och beställt den åt mig så gäller köptvång. Är det korrekt? Tänker huruvida det faller utanför konsumenköplagen då jag inte har sett eller provat den i butiken? Blir ju att hon beställer den åt mig.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att butiken beställt hem/ska beställa hem en kappa åt dig för att den färgen du ville ha inte fanns i butik och att de nu hävdar att det föreligger köptvång för dig för den beställda kappan.

Eftersom du är en privatperson som och det gäller köp av en kappa från ett företag är konsumentköplagen tillämplig (1 § KkL).

Du har rätt att avbeställa varan
Det finns ingen lagstadgad ångerrätt vid köp i butik som det gör vid köp på distans. Eftersom du är konsument har du dock rätt att avbeställa varan innan leverans sker (37 § KkL). Om du gör detta har du ingen skyldighet att betala för varan men du kan däremot bli skyldig att betala ersättning till säljaren (41 § KkL).

Vad har säljaren rätt till för ersättning vid avbeställning?
Om du som köpare avbeställer varan kan säljaren som sagt ha rätt till viss ersättning. Det finns tre anledningar som säljaren kan begära ersättning för:

- kostnader som uppkommit på grund av avtalet och om dessa inte kan tillgodogöras säljaren på annat sätt
- särskilda kostnader till följd av beställningen
- och eventuell förlust som säljaren haft med ett skäligt belopp med hänsyn till priset på varan, tidpunkten för avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt. (41 § KkL).

I ditt fall
Om du går med på att hon beställer varan blir det som att ni ingår ett avtal och hon beställer den åt dig, precis som du beskriver i din fråga. I så fall har du alltså ingen lagstadgad ångerrätt. Du har däremot en rätt att avbeställa varan efter att hon beställt den. Tänk på att ju längre du i så fall väntar med detta desto större risk är det att säljaren kommer ha kostnader hänförliga till beställningen som du kan få stå för. Det är svårt för mig att göra en bedömning av vad du mer exakt kan bli skyldig att betala då det som jag redogjort för beror på kostnader säljaren haft i samband med beställningen.

Att komma ihåg är också att många företag erbjuder sina konsumenter öppet köp och bytesrätt vilket eventuellt kan vara ytterligare en utväg för dig. Om det är så att butiken redan har beställt in kappan till dig och du ångrat dig skulle jag kontakta dem och säga det. Förhoppningsvis kan ni då komma överens om en bra lösning tillsammans.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Moa SegerRådgivare