Vad gäller i samband med återkallelse av körkort?

Hej, polisen tog mitt körkort för rattfylleri.

Och nu är bestämmelserna följande: 5 kap. 3 § 1b och 5 kap. 6 och 18 § § körkortslagen (1998:488).

Vad innebär detta?

Jag förstår inte om jag måste ta om körkortet eller om jag får tillbaka det efter 12 månader.., kan ni hjälpa mig?

Mvh Åsa

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att ditt körkort har återkallats och att du vill veta om du får ett nytt körkort automatiskt efter spärrtidens utgång eller om du behöver genomföra ett nytt förarprov. Bestämmelser om körkort och körkortsingripande finns i körkortslagen (1998:488). Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

Återkallelse av körkort
I samband med en trafikförseelse kan ett körkortsingripande göras. Ett körkortsingripande kan utgöras av återkallelse av körkortet, varning eller att körkortsinnehavet förenas med villkor om alkolås (5 kap. 1 § körkortslagen). En återkallelse av körkort beslutas av Transportstyrelsen och kan bli aktuell vid en rad situationer, bland annat, rattfylleri. Detta framgår av 5 kap. 3 § första punkten b) körkortslagen, vilken du har nämnt i din fråga.

Spärrtid
I samband med en körkortsåterkallelse ska en spärrtid bestämmas. Detta framgår av 5 kap. 6 § körkortslagen, vilken du också har nämnt i din fråga. Spärrtiden är den tidsperiod under vilken ditt körkort är återkallat. Spärrtiden bestäms av Transportstyrelsen och ska vara lägst en månad och högst tre år (5 kap. 6 § andra meningen körkortslagen). Spärrtidens längd kommer att bero på trafikbrottet, ditt behov av körkort, tidigare trafikförseelser med mera.

Utfärdande av nytt körkort

Körkortsinnehavaren kan få ett nytt körkort utfärdat när spärrtiden har löpt ut (5 kap. 13 § körkortslagen). För att få ett nytt körkort utfärdat måste den sökande bland annat ha ett körkortstillstånd och ha avlagt ett godkänt förarprov (5 kap. 14 § 1 st. körkortslagen). Med förarprov avses såväl ett kunskapsprov som ett körprov.

Det finns emellertid vissa undantag. I det fall återkallelsen av körkortet har gjorts till följd av rattfylleri och spärrtiden har bestämts till högst ett år får, exempelvis, ett nytt körkort utfärdas efter det att en ansökan om körkortstillstånd har gjorts och godkänts (5 kap. 14 § 3 st. körkortslagen). Då behöver alltså inte något nytt förarprov göras. (Observera att även återkallelse av körkort under gällande prövotid medför att både körkortstillstånd och godkänt förarprov krävs för att ett nytt körkort ska utfärdas (5 kap. 15 § körkortslagen)).

Huruvida du behöver göra ett nytt förarprov beror således på vilken spärrtid återkallelsen av ditt körkort är förenad med och huruvida en prövotid gäller för körkortet. Du kan läsa mer om detta på Transportstyrelsens hemsida här.

Villkor om alkolås för körkortsinnehav
Under vissa omständigheter kan en körkortsinnehavare, vars körkort har eller riskerar att återkallas till följd av rattfylleri, alltjämt fortsätta att köra bil. Detta är möjligt, givet vissa omständigheter, om körkortsinnehavaren installerar ett alkolås i sin bil. I så fall kan det beslutas om att körkortsinnehavet, under viss tid, ska förenas med villkor om alkolås istället för att det ska återkallas (5 kap. 17 § körkortslagen). För att ett sådant beslut ska kunna lämnas måste den aktuella körkortsinnehavaren göra en ansökan om detta.

En sådan ansökan ska innehålla ett läkarintyg enligt särskilt formulär och en förklaring om att sökanden är villig att uppfylla vissa särskilda villkor. Vidare ska en sådan ansökan ges in till Transportstyrelsen senast inom fyra veckor från det att sökanden getts tillfälle att yttra sig inför ett slutligt beslut om återkallelse. Allt detta framgår av 5 kap. 18 § körkortslagen, vilket är det tredje lagrummet som du har nämnt i din fråga.

Observera dock att det uppställs en rad förutsättningar för att en sådan ansökan ska godkännas. Bland annat krävs det att körkortsinnehavaren är permanent bosatt i Sverige, har ett körkort som är utfärdat inom EES samt att denne med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden bedöms som lämplig för körkortsinnehav med villkor om alkolås (5 kap. 16 körkortslagen och 19 §§). Exakt vad det innebär att en körkortsinnehavare är lämplig för körkortsinnehav med villkor om alkolås framgår, bland annat, av sistnämnda lagrum (5 kap. 19 § punkterna 1-3 körkortslagen).

Vad som gäller i ditt fall
Det är svårt för mig att uttala mig om exakt vad som gäller i ditt fall utan att närmare känna till de aktuella detaljerna (det är svårt att säga något med säkerhet efter att bara ha sett de i beslutet hänvisade lagrummen och inte texten i sin helhet). Som regel gäller dock att en körkortsinnehavare, vars körkort har återkallats till följd av rattfylleri, kan få ett nytt körkort utfärdat, utan att genomföra ett nytt förarprov, om spärrtiden är bestämd till högst ett år. Under vissa omständigheter, och efter ansökan från körkortsinnehavaren, kan körkortet förenas med villkor om alkolås istället för att återkallas varpå körkortsinnehavaren kan fortsätta att köra bil.

Jag rekommenderar dig dock att läsa vidare på Transportstyrelsens hemsida. Där finns mycket matnyttig information rörande körkortsfrågor, inklusive information om återkallelse av körkort, spärrtid, nytt körkort efter återkallelse och alkolås efter rattfylleri. Det är även möjligt för dig att kontakta dem för frågor i ditt ärende. Kontaktinformation till Transportstyrelsen hittar du här.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.
Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare