FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/04/2019

Vad gäller fullmakten till?

Jag o min syster har haft fullmakt för våra föräldrars bankkonton under en längre tid.

Vår mor gick bort 2016. Min syster sköter vår fars räkningar.

Nu ville pappa ge mig en slant då jag ska flytta. Min syster säger då att han fått nya konton då de förra stod på vår mor. Detta måste ha skett relativt nyligen o jag har ej blivit informerad! Har jag fortfarande fullmakt på de nya konton? Eller har det inte med kontonumren att göra, utan fullmakt på personen?

Pappa är alkoholist o lite alkoholdement så han minns inte vad som gjorts.

Min syster är väldigt bestämd av sig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huruvida du har fullmakt även för de nya kontona är tyvärr omöjligt att besvara utan att ha läst fullmakten. Däremot brukar det i regel ställas ut en fullmakt med rätt att företräda fullmaktsgivaren i bankärenden (och inte bundet till ett visst kontonummer). Min rekommendation är att du kontaktar banken och frågar om fullmakten fortfarande är giltig.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare