Vad gäller för uppsägning av hyresavtal vid privatuthyrning av bostadsrätt på bestämd tid?

Hej!

Jag hyr ut min bostadsrätt och kontraktet slutar gälla 31/12-19. Vi har kommit överens om 2 månaders uppsägnings för båda parter.

Min hyresgäst ville säga upp kontraktet 4 juni men ville bo kvar till 15 september vilket jag sa nej till och jag sa också upp kontraktet för att vara på säkra sidan.

Hon hänvisar nu till att hon har rätt att bo kvar i lägenheten i 3 månader.

Stämmer det eftersom vi har skrivit kontrakt på 2 månaders uppsägningstid? Slutar det gälla eftersom hon EGENTLIGEN har 3 månader? Vi har ju ändå skrivit på ett kontrakt för 2 månader.

Och eftersom hon bekräftade ja i skrift när jag frågade om hon sa upp kontraktet, har hon inte då 1 månads uppsägnings tid om man ska vara helt korrekt och frångå vårat första kontrakt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du hyr ut din bostadsrätt på bestämd tid i andra hand. Enligt privatuthyrningslagen gäller att du som hyresvärd kan säga upp avtalet i förtid senast tre månader innan avtalet ska sluta gälla. Denna regel kan inte avtalas bort så att kortare uppsägningstid gäller mellan er. Därför har din hyresgäst rätt i att hon har rätt att bo kvar tre månader efter att du som hyresvärd sagt upp avtalet.

Dock nämnde du att hon hade sagt upp avtalet att upphöra i förtid. Säger en hyresgäst upp avtalet i förtid, gäller att avtalet upphör en månad efter att hyresgästen sagt upp avtalet. Ni har dock avtalat om två månaders uppsägningstid. Längre uppsägningstid än den lagstadgade kan avtalas, varför din hyresgäst har rättats bo kvar två månader efter hon sagt upp avtalet i förtid.

Honhar alltså rätt att bo kvar i två månader, enligt ert avtal, i och med att hon sa upp avtalet i förtid som hyresgäst.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare