FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/11/2023

Vad gäller för prisinformation till konsument?

Jag går har gått till en privat psykoterapeut regelbundet i 1 år. Efter senaste sessionen var priset på fakturan 200 kr dyrare än tidigare. Jag har inte fått nån information om att priset ska höjas. Får terapeuten höja priset utan att informera innan och måste jag nu betala det dyrare priset?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du måste betala ett dyrare pris för en tjänst som du tidigare betalat 200 kr mindre för. Jag tolkar det även som att du inte har fått information om prishöjningen.

Vilka regler blir tillämpliga?

Konsumenttjänstlagen är inte tillämplig vid exempelvis besök hos psykoterapeut vilket innebär att skyddet är någorlunda oklart. Då denna lag inte är tillämplig gäller parternas skyldigheter i enlighet med den överenskommelse som har gjorts. Svaret utgår därför från det ni som parter har avtalat ska gälla (1 § avtalslagen). Om ni exempelvis avtalade om ett visst pris som ska gälla för samtliga besök så finns inte möjlighet för leverantören att ändra priset i enlighet med principen om pacta sunt servanda. Pacta sunt servanda innebär att avtal ska hållas.

Prissättning

Det ska finnas tydlig information om pris på varor och tjänster, alternativt information om hur prissättningen går till. Prisinformation ska lämnas när en näringsidkare tillhandahåller bestämda tjänster (6 § prisinformationslagen). Prisinformationen gällande bestämda tjänster ska lämnas genom uppgift om priset (7 § 2 st. prisinformationslagen). Detta kan exempelvis gälla vid besök hos psykoterapeut.

Sammanfattningsvis beror svaret på din fråga på vad ni har kommit överens om i avtalet mellan er. Har ni avtalat om ett visst pris så kan ett avtalsbrott ha begåtts om priset inte stämmer överens med vad ni har kommit överens om. En viktig aspekt är även den att det ska finnas tydlig information om priset, men även detta är svårt för mig att göra en bedömning av då det inte framgår i frågan.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare