FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/04/2019

Vad gäller för lotteri som anordnas av en skolklass för barnens familjer?

Hej,

Jag jobbar i en skola där en klass ska samla in pengar till en gemensam aktivitet vid öppet hus. Jag har försökt läsa till mig vad som gäller vid lotteri men blir inte klok på informationen.

Får vi ha lotteri? Om vi har lotteri där vi lottar ut gamla saker vad är det då för regler som gäller? Försäljning, vinst, åldersgräns och om det är något jag inte tänkt på.

Detta sker i slutet sällskap då bara elever och deras familjer är inbjudna.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lotteri är att jämställas med spel och omfattas alltså av spellagens regler (2 kap. 1 § spellagen). Spellagens regler berör dock spel som kräver licens. Licens krävs bland annat inte när det kommer till spel som anordnas under:

1. privata former med en nära inbördes gemenskap mellan deltagarna,
2. som inte har en organiserad eller professionell prägel,
3. som sker på annat sätt än online, och
4. som sker med låga belopp (3 kap. 4 § andra punkten spellagen).

I det här fallet uppger du att lotteriet kommer anordnas för barnens familjer, vilket enligt min bedömning är att betrakta som spel under privata former där deltagarna har en nära inbördes gemenskap. Licens krävs alltså inte, och om lotteriet inte kräver licens behöver man inte heller beakta reglerna som i övrigt återges i spellagen. Lagen bygger nämligen på att vissa spel ska vara licenspliktiga spel och att dessa ska behöva beakta vissa krav.

Svaret är alltså ja, ni får anordna lotteri.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare