FrågaARKIVÖvrigt12/09/2020

Vad gäller för inreseregler till Thailand och hur länge får man stanna med eller utan visum?

Hur läng kan jag stanna i tex thailand utan att myndigheterna börjar tjaffsa?!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar hur länge du får stanna i Thailand.

För att bevara din fråga tänker jag redogöra för hur länge man får stanna i Thailand vid inresa via flyg respektive över nationsgräns (bil, fots, buss, tåg etc). Dessutom vilka COVID-19 restriktioner Thailand har för turister.

Vad gäller vid inresa via Flyg

För resenärer som önskar stanna maximalt 30 dagar och kan uppvisa en utresebiljett inom dessa 30 dagar behöver inte söka visum. Detta gäller vid inresa med flyg. Om man önskar stanna längre än 30 dagar kan man förlänga med ytterligare 30 dagar hos immigrationsmyndigheten.

Vad gäller vid inresa via landgräns

För resenärer via landgräns erhålls tillstånd att stanna 15 dagar vid inresa via landgräns. Om man önskar stanna längre än 30 dagar kan man förlänga med ytterligare 30 dagar hos immigrationsmyndigheten.

Vad händer om man stannar över?

om man stannar över med 90 dagar riskerar man att drabbas av ett 1 årigt inreseförbud. Om du stannar längre än 1 år drabbas du av ett 1 årigt inreseförbud och besökare som stannat mer än 3 år drabbas av ett 5 årigt inreseförbud. Om man stannat mer än 5 år får man inte resa in på 10 år.

Ovan gäller om man frivilligt överlämnar sig till Thailändska myndigheter. För den som blir gripen får man ett femårigt inreseförbud om överträdelsen är kortare än 1 år och ett 10 årigt inreseförbud om övervistelsen är längre än 1 år.

Särskilt om COVID - 19

UD avråder från icke nödvändiga resor till Thailand. Det är endast de med arbetstillstånd eller familjeanknytning som får resa in i landet för tillfället. För de som får resa in i landet ska de erhålla särskild sjukförsäkring, hälsointyg samt 14 dagar statlig karantän.

Alla som vistas i Thailand ska bära mask och för den som inte gör det riskerar att drabbas av böter.

INFO:

Utrikesdepartementet om visum i Thailand

Covid - 19 i Thailand

Thailändska ambassaden i stockholm

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare