FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/10/2020

Vad gäller enligt avtal om hund med bibehållen avelsrätt

Har köpt en hund med bibehållen avelsrätt.

Nu har hunden konstaterats med allergi och inte går att avla på.

Blir jag som köpare tvungen att betala resterande 50% av hundens värde till säljaren?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det råder avtalsfrihet på de flesta områdena i Sverige och Avtalslagen är lagen som reglerar avtal i stort. Men gällande köp så borde köplagen även vara aktuell, men även här gäller avtalsfrihet och då gäller det som du och säljaren kommit överens om i ert avtal.

Det framgår inte av din fråga exakt vad ni avtalat om, så det kan vara svårt att konstatera vad som gäller i just ditt fall. Men om det framgår av avtalet att du ska betala fullpris för hunden om det inte går att avla på den,så är det gällande och du kan du behöva betala hela priset för hunden. Om avtalet verkar helt orimligt finns det dock en chans att du kan få det ogiltigförklarat med hjälp av 36 § Avtalslagen. Jag råder dig att se över vad det står i avtalet för att ta reda på vad som faktiskt gäller i ditt fall.

Här är en länk till SKK:s hemsida där det finns lite mer information om vad som ett typiskt sett brukar gälla vid avtal om bibehållen avelsrätt. https://www.skk.se/sv/uppfodning/avel-och-uppfodning/avtal/

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare