Vad gäller angående uthyrning av hyresrätt i andra hand?

Det har gått runt i mina tankar att hyra ut min hyresrätt, har jag rätt till att göra det? I så fall, under hur lång tid? Vilken summa får jag tjäna in högst under ett år? Ska/får jag skriva ett avtal med den potentiella kunden som vill hyra min hyresrätt? Finns det olika bestämmelser för olika kommuner när det gäller uthyrning av sin hyresrätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du om du får hyra ut din hyresrätt och vad som gäller angående uthyrning av hyresrätt i andra hand?

Reglering av uthyrning av hyresrätt i andra hand

Uthyrning av hyresrätt i andra hand regleras i 12 kap. 39-41§§ Jordabalken. Utgångspunkten är att hyresgästen vad gäller uthyrning för självständigt brukande av lägenheten måste ha hyresvärdens samtycke. Alltså om andrahandshyresgästen får självständig tillgång till hela lägenheten.

Om uthyrningen endast gäller partiellt (t.ex. ett rum i lägenheten) får hyresvärden endast vägra tillstånd om det är till men för hen. Det skulle kunna vara fallet om ytterligare en hyresgäst kan medföra stor förslitning på lägenheten.

I 40§ finns de undantag där du som hyresgäst inte behöver ha hyresvärdens samtycke för att hyra ut i andra hand för självständigt brukande, om du får tillstånd från hyresnämnden. Hyresnämnden ska lämna sådant tillstånd om du har beaktansvärda skäl för upplåtelsen med hänsyn till:

-ålder, -sjukdom, -tillfälligt arbete eller studier på annan ort, -längre utlandsvistelse, -särskilda familjeförhållanden eller -jämförbara förhållanden

Att hyresgästen ska ha beaktansvärda skäl innebär att du ska ha tydliga skäl att inte behålla lägenheten, men ändå skäl att behålla anknytningen till den. Det faktum att du t.ex. vill hyra ut i andra hand endast för ekonomisk vinning bör således ej godtas.

Tid för uthyrning/summa för hyran/avtal med andrahandshyrestagaren/olika bestämmelser beroende på kommun?

Om hyresvärden samtycker till andrahandsuthyrning är det också hyresvärden som bestämmer tiden och villkoren för uthyrningen. Om det är hyresnämnden som ger tillstånd till uthyrningen är det de som begränsar uthyrningen till viss tid och eventuellt med vissa villkor. Men du kan efter ny ansökan får tillståndet förlängt.

Du har normalt rätt att ta ut samma hyra som du själv betalar. Om lägenheten hyrs ut möblerad har du rätt att göra ett påslag på hyran. Hyresnämnden godtar vanligtvis ett påslag på 10-15% av hyran. Det ska noteras att det är du som förstahandshyresgäst som har ansvar för hyresrätten när den är uthyrd i andra hand, vilket innebär att du skulle kunna bli uppsagd om andrahandshyresgästen beter sig illa.

Det finns alltså två avtalssituationer. Ett mellan hyresvärden och dig som förstahandshyresgäst och ett mellan dig som förstahandshyresgäst och andrahandshyresgästen. Således ska ni skriva ett avtal där hyran regleras. Sedan måste du dig dessutom rätta dig efter de villkor som hyresvärden/hyresnämnden stället upp för uthyrning i andra hand.

12 kap. Jordbalken (hyreslagen) är en lag och den gäller generellt i hela Sverige. Det som jag således framfört med stöd av lagen gäller alla kommuner i Sverige. Däremot kan det såklart skilja sig fall från fall, t.ex. vilket påslag man kan göra för att hyresrätten hyrs ut möblerad.

Bedömningen i ditt fall

Av det föregående följer således att du inte själv kan bestämma om du vill hyra ut din hyresrätt i andra hand eller inte. Mycket beror såklart hur hyresvärden ställer sig till en sådan uthyrning, vilket såklart varierar. Vad gäller hyresnämndens tillstånd krävs det att du förklarar anledningen till att du vill hyra ut i andra hand, vilket rimligtvis också bör krävs för hyresvärden. Skäl för uthyrning är det jag räknat upp i punktform här ovan.

Anledningen till att du vill hyra ut i andra hand är därför avgörande för om du får göra det och villkoren för uthyrningen.

Hoppas svaret var till hjälp och tveka inte att höra av dig om du har ytterligare funderingar!

Lawline RådgivareRådgivare