Vad för skatt ska jag betala på vinster jag gjort på försäljning av Bitcoin?

Hej! Jag har månadsvis tagit emot en gåva i form av Bitcoin av en nära familjemedlem som jag sen har sålt och via Swish har fått Svenska kronor. Undrar nu kring när jag till nästa år kommer behöva redovisa detta till skatteverket.

Så vitt jag förstår så behöver jag redovisa min vinst (vilket blir 100% då jag ej har betalt för några Bitcoin), och får då alltså skatta 30% på min försäljning. Stämmer det?

Undrar också om jag måste uppge vilken familjemedlem detta var?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du fått Bitcoin i gåva och sålt den privat i utbyte mot pengar och att du undrar hur du ska redovisa vinsten du gjort på försäljningen, samt om du måste ange givarens namn. Reglerna om inkomstskatt hittar du i Inkomstskattelagen (IL).

I Sverige betalar vi inkomstskatt på majoriteten av de inkomster vi har, men olika skattesatser gäller, beroende på vilken slags inkomst det rör sig om. När du säljer någonting privat så går vinsten oftast in under inkomst av kapital (IL 41:1 och 41:2). Bitcoin är en så kallad kryptovaluta, och försäljning av sådan behandlas än så länge som inkomst av kapital. Skattesatsen för inkomst av kapital är 30 % (IL 65:7). Gåvor är dock skattefria, så du behöver inte redovisa gåvans värde i deklarationen (IL 8:2).

När du säljer Bitcoin får du en inkomst i form av vinsten du gör. Vinsten är en så kallad kapitalvinst, eftersom du säljer tillgångar och får pengar i utbyte (IL 41:2). Kapitalvinsten räknas ut genom att man tar ersättningen minus omkostnadsbeloppet (IL 44:13). Omkostnadsbeloppet är utgifter du haft för att förvärva egendomen (IL 44:14). Eftersom du fått Bitcoin i gåva har du inga egna utgifter för att anskaffningen, men när det kommer till gåvor så fungerar vinstuträkningen på så sätt att den som tar emot gåvan övertar givarens omkostnadsbelopp (IL 44:21). Om din släkting alltså haft några utgifter för den Bitcoin du fått så är dessa även ditt omkostnadsbelopp. Hur omkostnadsbeloppet ska beräknas beror på hur din släkting kom över den. Om den köptes är priset hen betalade omkostnadsbeloppet, men om din släkting har minat dem så räknas omkostnadsbeloppet utefter marknadsvärdet. Mer information om hur du räknar ut din släktings omkostnadsbelopp finns här. Din kapitalvinst är ersättningen du fått minus utgifterna din släkting haft för att förvärva den Bitcoin du sålt.

På kapitalvinsten ska sedan 30 % skatt betalas. Du redovisar hela vinsten i din deklaration, så att Skatteverket kan räkna ut hur mycket skatt du ska betala. Du behöver inte ange vilken släkting gåvan kom ifrån, men det kan finnas en poäng att visa deklarationen att valutan var en gåva, särskilt om du tjänat stora summor på att sälja den, för att tydliggöra för Skatteverket vart pengarna kommer ifrån.

Sammanfattningsvis så måste du redovisa vinsten du gjort på din Bitcoinförsäljning i nästa års deklaration. Vinsten räknar du ut genom att ta ersättningen du fått för den Bitcoin du sålt minus de utgifter din släkting haft för att förvärva den. Eftersom du gjort försäljningen privat ska kapitalvinsten beskattas med 30 %.

Mer konkret information om hur du räknar ut omkostnadsbeloppet, och hur du ska deklarera vinsten hittar du här på Skatteverkets hemsida.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare