Vad för brott aktualiseras om ens kompis lurar en att beställa saker och försvinner utan möjlighet att kontakta denne?

En kompis jag känt i flera år lurade mig och flera andra till att beställa saker på våra namn och personnummer, hämta ut paketen och ge det till honom. Han bad oss beställa saker och fick oss till att tro att han hade en kompis som skulle betala alla fakturor och avbetalningar till oss. Alltså beställde vi saker på faktura och gav det till honom i tro om att någon skulle betala fakturorna samt att vi skulle få pengar tillbaks. Vilket vi borde ha förstått från början inte kommer hända, så nu har han försvunnit helt och det går inte att kontakta honom. Han har alltså lurat oss och vi har ingen chans att betala det och kommer därför hamna hos kronofogden. Har han gjort något olagligt på något sätt och kan han bli dömd för något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min uppfattning av din fråga och de omständigheter du beskriver är att du vill ha svar på om din kompis handlande kan vara brottsligt. Korta svaret på denna fråga är ja, men utredningen om varför hittar du längre ner i mitt svar.

Det brott som blir aktuellt i din fråga är bedrägeri (9 kap 1 § brottsbalken). Bedrägeri förövas när gärningspersonen (din kompis):

1) vilseleder dig, 2) förmår dig till att göra en handling eller att låta bli att göra handlingen, 3) detta ska innebära en vinning för din kompis och skada för dig.

Din kompis har genom att fått dig och alla andra som har beställt saker att tro en viss sak - dvs att han hade någon som kunde betala för fakturorna- som varit osann. Det uppfyller därför rekvisitet för vilseledandet (punkt 1).

Detta vilseledandet ska ha bidragit till att du gjort en handling (punkt 2). Din kompis osanna uppgifter om att han kunde ordna med betalningen bidrog till att du (och alla andra) valde att beställa åt honom saker. Även detta rekvisit är uppfyllt.

Att beställa saker åt honom ska innebära en vinning för din kompis och en ekonomisk skada för dig (punkt 3). Detta är tydligt då du och alla andra har hamnat hos kronofogden och din kompis fått en massa saker som förmodligen har ett viss ekonomiskt värde.

Slutsats

Det du beskriver i din fråga talar väldigt mycket för att brottet bedrägeri har begåtts. Jag rekommenderar dig att du anmäler detta. Alla som blivit lurade av denna person kan förmodligen styrka dina påståenden och att brott har begåtts.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att det löser sig.

Med vänliga hälsningar,

Moneeb MohsenRådgivare