FrågaFAMILJERÄTTGod man28/06/2018

Vad finns det för möjligheter att investera pengar som har en överförmyndarspärr?

Hej

Jag har 2 söner i 5-årsåldern som har fått ärva större belopp (ca 2 milj vardera). Det finns Överförmyndarspärr upp till de är 18 år. Som förmyndare så är jag bekymrad vad som händer när de blir 18 år. Såvitt jag förstår så får de då tillgång till pengarna och har då också möjlighet att spendera dom på valfritt sätt.

Som förmyndare så bekymrar detta mig då jag helst hade sett att pengarna blir investerade redan idag och att pojkarna istället kan ta del av avkastningen när de blir 18 år.

Finns det någon möjlighet att göra på detta sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Förmyndarskap regleras i Föräldrabalk (1949:381), härefter kallad FB. Eftersom beloppet som dina söner har ärvt överstiger 8 gånger prisbasbeloppet tillämpas strängare kontrollregler, 13 kap. 2 § FB. När beloppet är så pass stort eller om det i arv eller testamente ställs villkor på överförmyndarkontroll så inträder överförmyndarspärren, 16 kap. 11 § FB.

Vad du får göra med pengarna

Eftersom du skriver att du helst ser att pengarna investeras redan idag antar jag att pengarna har satts in på ett bankkonto med överförmyndarspärr. Om så är fallet krävs överförmyndarens samtycke för att ta ut pengar från kontot, 13 kap. 8 § FB. Om du får tillåtelse att ta ut beloppet eller delar av beloppet från kontot har du möjlighet att investera pengarna i t.ex. statsobligationer eller värdepappersfonder, 13 kap. 5 § FB. Med överförmyndarens samtycke får pengarna även placeras i aktier, 13 kap. 6 § FB.

När barnen fyller 18 år och blir myndiga har de däremot rätt att förfoga över pengarna som de önskar. Du har alltså inte möjlighet att ordna så att de endast har rätt till avkastningen.

Sammanfattande svar

Med överförmyndarens samtycke har du alltså möjlighet att ta ut pengarna från det spärrade kontot och investera i t.ex. obligationer, värdepappersfonder eller om du har överförmyndarens samtycke, aktier. Du har däremot inte möjligheten att ordna så att barnen endast får del av avkastningen när de fyller 18 år. När barnen blir myndiga får de fritt förfoga över hela beloppet.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare