Vad för straff kan en personlig assistent som olovligen tagit ut pengar från en brukare få?

Hon jobbar som personlig assistans och har tagit ut 15.000kr från en brukare sammanlagt under flera utdrag i ca 2 månader.

Hon har aldrig blivit dömd för något annat.

Jag undrar då vad för straff hon kan tänkas få.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bedrägeri

Att i egenskap av assistent eller vårdare ta ut pengar från en brukares konto till sig själv är inte ett helt ovanligt fall och brukar bedömas som bedrägeri. Bedrägeri är att genom vilseledande förmå någon annan till en handling som medför vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde. Den högsta påföljden man kan få för bedrägeri är fängelse i två år. (9 kap. 1 § Brottsbalken (Brb) ).

Hur straff räknas ut

När ett straff för en viss gärning ska räknas ut kan man förenklat säga att det görs i två steg. Först bedöms vilket värde en gärningsmans brott har, ett värde som exempelvis kan bestämmas i antal månader i fängelse. Sedan bedöms vilken påföljd som bör användas, exempelvis fängelse, skyddstillsyn, villkorlig dom och/eller böter. Att en gärning bedöms motsvara ett antal månader i fängelse är inte det samma som att personen faktiskt döms till att sitta i fängelse. Det krävs ofta ganska mycket för att en person faktiskt ska dömas till fängelse.

Värdet för brottet bör vara någonstans kring en månads fängelse

I bedömningen av värdet av gärningsmannens brott tar man hänsyn till olika så kallade "försvårande omständigheter" och "förmildrande omständigheter". En försvårande omständighet skulle i detta fall kunna vara att en personlig assistent utnyttjat sin ställning som assistent för att begå sitt brott. Förmildrande omständigheter skulle i detta fall kunna vara att det rör sig om relativt små summor och att en personlig assistent som döms för bedrägeri i sitt arbete troligtvis kommer bli av med sitt arbete. (29 kap. 1 § - 6 § Brb). Jag hittar ett liknande fall som detta då brottets värde bedömts vara en månads fängelse.

För förstagångsförbrytare är den vanligaste påföljden villkorlig dom

Trots att ett brotts värde motsvarar en månads fängelse betyder som sagt inte detta att personen faktiskt får fängelse. För att döma ut påföljden fängelse krävs att det är särskilt försvårande brottslighet, fängelsestraff upp mot ett år eller att personen tidigare är dömd för liknande brottslighet. (30 kap. 4 § Brb). Det finns fall där liknande gärningar inneburit att den tilltalade faktiskt fick sitta i fängelse men då har den tilltalade nyligen varit dömd för liknande brottslighet.

När det är fråga om ett relativt lågt straff, som en månads fängelse anses vara, och det är första gången personen gör sig skyldig till brott är det osannolikt att personen faktiskt döms till att sitta i fängelse. Det vanliga är istället att personen döms till villkorlig dom och böter.

Min bedömning i detta fall

Min bedömning är att straffet för en gärning som denna skulle bli villkorlig dom och dagsböter. I ett fall där en vårdare tog ut pengar från sin brukare till ett värde av 10,000 kr dömdes personen till villkorlig dom och 40 dagsböter. Ett liknande straff är därför troligt i detta fall. Det är även troligt att den som döms får betala tillbaka pengarna den tagit.

Notera dock att detta enbart är en uppskattning av hur liknande fall bedömts av domstolar. Det går aldrig att på förhand säga exakt hur en domstol kommer bedöma en viss gärning, det kan både bli lägre eller högre straff beroende på konkreta omständigheter i fallet och hur domstolen ser på dessa. Uträkningen i detta svar är bara en uppskattning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare