Vad får man i ersättning för en kränkningsskada för rasistisk kommentar?

Hur mycket kan jag få i skadestånd om någon kallar mig neger

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har blivit utsatt för brottet "förolämpning" som regleras i 5 kap. 3 § brottsbalken (BrB). Enligt paragrafen ska den person som "riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan" dömas för förolämpningsbrott om gärningen var ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet.

Detta utgör i sin tur självklart en kränkning för dig vilket ger dig som blivit utsatt för brottet rätten att kräva så kallad kränkningsersättning med stöd av 2 kap. 3 § skadeståndslagen. Ersättningen ska motsvara storleken på den skada som kränkningen har inneburit.

Det är väldigt svårt att ge något exakt svar på vad du kan förvänta dig i ersättning då domstolen bedömer sådana här saker från fall till fall, men för att ge dig någon indikation kan ett tidigare rättsfall från hovrätten nämnas. I hovsrättsfallet HovR B 1061-10 blev en person skadeståndsskyldig efter att ha kallat en av sina klasskamrater för "jävla negerfitta" i samband med ett bråk om en borttappad klocka. Skadeståndet uppgick till 5000 kr.

Du kan därför, om du får gehör i rätten, förvänta dig några tusenlappar i kränkningsersättning.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare