FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/04/2022

Vad får man för straff för stöld?

Hej

Jag hade dumma tänkte, jag handlar i mataffären utan att skans alla produkter. Och jag hade kontroll med polis priset var på +/- 1.700kr vad händer nu? Vilken böter ska jag få? Eller mer konsekvent?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledning
Jag förstår din beskrivning som följande. Du har inte skannat alla matvaror du tänkt köpa när du var och handlade i mataffären. Polisen har på något sätt blivit inblandad. Du undrar nu vad som kommer hända, och om du kommer få ett straff (exempelvis böter).

Du nämner inget om hur gammal du är. Jag tolkar dig därför vara 18 år eller äldre.

I mitt svar förklarar jag:

vad ett brott är för något och vilka brott som är aktuella för det du gjort, eventuella straff, vad som kommer hända nu och något du kan tänka på.

Vad är ett brott?
För att en gärning (handling, dåd, etcetera) ska anses vara brottslig måste några kriterier vara uppfyllda. I huvudsak är ett brott en otillåten gärning som finns beskriven i brottsbalken (BrB), och för vilken man kan bli straffad för om man begår gärningen (1 kap. 1 § BrB). Som huvudregel ska gärningspersonen begå gärningen med så kallat uppsåt för att gärningen ska vara ett brott (1 kap. 2 § BrB). Med gärningsperson menas den person som begått en gärning.

Krav på brottsbeskrivningsenlighet
Gärningen måste finnas beskriven i lagen för att vara ett brott. Man ska kunna hitta en regel i lagen som beskriver den gärning som gärningspersonen har begått. Detta kriterie kallas för brottsbeskrivningsenlighet: den gärning som gärningspersonen har begått ska vara i enlighet med en beskrivning av ett brott. Med andra ord: gärningen ska stämma överens med ett brott som beskrivs i lagen.

Med min tolkning av din förklaring om vad som hänt, så är brotten stöld och ringa stöld aktuella i ditt fall (8 kap. 1 § BrB respektive 8 kap. 2 § BrB). Stöld innebär att gärningspersonen, utan tillåtelse, har tagit en sak som tillhör någon annan. Syftet med tagandet ska vara att gärningspersonen gör den till sin egen. Att inte skanna produkter – och därför inte betala för dem – för att sedan lämna affären, skulle jag säga vara att ta produkter som tillhör mataffären utan mataffärens tillåtelse. Alltså är gärningen i enlighet med det brott som står beskrivet i lagen.

Ringa stöld är en mindre allvarlig form av stöld. Gränsen mellan ringa stöld och stöld brukar bero på värdet av saken som tagits. I ett rättsfall från 2019 bestämdes gränsen gå vid 1'250 kr (NJA 2019 s 951). Är saken värd mindre än 1'250 kr, så kan man utgå från att brottet är ringa stöld. Man måste dock ta hänsyn till övriga omständigheter. Har gärningspersonen varit våldsam eller hotfull, så kan hen göra sig skyldig till ett allvarligare brott trots att värdet på saken är lägre än 1'250 kr.

Kravet på uppsåt
Brotten stöld och ringa stöld kräver så kallat uppsåt. I korthet innebär det att gärningspersonen ska ha begått den brottsliga gärningen med avsikt – hen vet, mer eller mindre, vad hen gör när brottet begås. För stöld och ringa stöld räcker det alltså inte med att gärningspersonen agerat oaktsamt – exempelvis trott att hen har betalat, men i själva verket inte gjort det.

Det besvärliga med kravet på uppsåt är att bevisa att uppsåt föreligger – eller bevisa att det inte föreligger. Jag har för lite information om just ditt fall för att kunna argumentera för att bevis för uppsåt finns, eller inte finns.

Vad är straffet för stöld och ringa stöld?
Straffet för stöld är högst två års fängelse (8 kap. 1 § BrB). Straffet för ringa stöld är böter eller högst sex månaders fängelse (8 kap. 2 § BrB). Bara för att fängelse finns med i straffskalan betyder inte det att du kommer dömas till fängelse. Värdet på varorna du inte skannat är förhållandevis lågt, vilket borde vara en omständighet som talar för att fängelse inte döms ut. Domstolen ska ta hänsyn till omständigheter som talar för ett lindrigare straff (30 kap. 4 § BrB) – exempelvis böter istället för fängelse.

Olika typer av böter finns. Följande är aktuella för ditt fall: dagsböter och penningböter. Om böter döms ut, så är huvudregeln att det är dagsböter. Dagsböter bestäms till antal (minst 30, högst 150) och till summa för varje dagsbot (minst 50 kr, högst 1'000 kr) (25 kap. 2 § BrB). Minimiumbeloppet är (30x50=) 1'500 kr, och maxbeloppet är (150x1'000=) 150'000 kr. Bötesbeloppet kan jämkas (sättas ned), men kommer inte hamna under 750 kr (25 kap. 2 § BrB). Antalet dagsböter bedöms utifrån brottets allvarlighet, och summan för varje dagsbot bedöms utifrån den dömdes ekonomiska situation.

Skulle du dömas till penningböter, så är beloppet som minst 200 kr och som högst 4'000 kr (25 kap. 3 § BrB).

Det finns andra rättsföljder än böter och fängelse. Några exempel är villkorlig dom, skyddstillsyn och samhällstjänst. Villkorlig dom stadgas i 27 kap. 1 § BrB och kan sägas vara ett slags av varning tillsammans med någon form av böter. Om skyddstillsyn finns bestämmelser i 28 kap. BrB och är en typ av övervakning. Samhällstjänst är en form av arbete utan lön som kan dömas ut tillsammans med skyddstillsyn (28 kap. 2 a § BrB).

Med hänsyn till att jag inte känner till alla omständigheter är det svårt för mig att ge ett definitivt svar om vilket straff som kommer dömas ut i just ditt fall.

Vad händer nu?
Polisen kan inte utfärda dagsböter, fängelse, villkorlig dom, skyddstillsyn eller samhällstjänst. Därmed kommer ditt mål gå vidare till en åklagare. Åklagaren kan förelägga böter genom ett strafföreläggande. Om du godkänner strafföreläggandet, så går målet inte vidare till domstol (48 kap. 4 § rättegångsbalken [RB]). Ett strafföreläggande kan förenas med villkorlig dom.

Går målet vidare till domstol, så rekommenderar jag dig att begära en offentlig försvare. Rätten till offentlig försvarare gäller för personer som ställs misstänka för brott med ett fängelsestraff som inte är lindrigare än sex månader (21 kap. 3 a § RB). Stöld har inget föreskrivet lägsta fängelsestraff, vilket betyder att du kanske inte kommer få rätt till en offentlig försvarare. Trots detta så kan du åtminstone be om att få en – det värsta som kan hända är att du nekas en offentlig försvarare.

Jag hoppas att du fått svar eller vägledning!

Johan EkstrandRådgivare