FrågaSKATTERÄTTAvdrag25/02/2019

Vad får jag dra av på deklarationen?

Hej!

har jag rätt att dra av på deklarationen?

jag har nu en vuxen son inneboende,som inte kan betala hyra

tack vare att han är arbetslös.

tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har lite svårt att förstå vilket typ av avdrag du undrar över. Så, om du känner att du inte får svar nu, så får du gärna skicka in en ny fråga med lite fler detaljer!

Man deklarerar sin inkomst för att se hur mycket man tjänat och hur mycket man betalat i skatt

Det är på det här sättet man får tillbaka pengar om man under året har betalat för mycket i skatt (det kallas för skatteåterbäring).

Vilka avdrag du kan göra:

Om du funderade på att göra avdrag på skatten i och med att du har en inneboende, så går inte detta om din son inte betalar hyra. Det är i stora drag på grund av att en hyra från en inneboende kan räknas som inkomst, men det går inte om det inte finns någon hyra.

Det finns dock en mängd olika avdrag som man kan göra som privatperson, en lista på dessa hittar du här.

Mina rekommendationer:

1. Gå igenom listan på avdrag och se om du har möjlighet till några av de avdrag som finns med.

2. Om din son inte fyllt 29 år än, så kan ni se om han har möjlighet att få bostadsbidrag för att underlätta lite! Information om ansökan hittar du här.

3. Undersök även gärna möjligheten för din son att få ersättning från a-kassan om han inte redan har det. Här kan du läsa om vilka krav och villkor som måste vara uppfyllda för att han ska få ersättning.

Jag hoppas att detta har hjälpt! Som sagt så får du gärna skicka in en ny fråga om du känner att jag inte riktigt kom åt det du ville få svar på!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare