Vad får efterlevande make göra?

Hej,

Vår pappa har kvar huset efter mammas död. Nu har han bestämt sig för att sälja huset. Min systers dotter är intresserad av att köpa huset.

Jag är osäker vad jag tycker men förstått när jag läst så kan han bestämma helt själv till vilken han vill sälja till.

Vi har inte fått ut arv efter mammas död. Vad behöver vi tänka på?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att dina föräldrar var gifta. Detta innebär att gemensamma barn inte ärver förens efterlevande make gått bort (3 kap 1 § Ärvdabalken, ÄB). Detta är då anledningen till att du inte fått ut arv efter din mamma.

Som biologiskt barn till din mamma är du arvsberättigad såsom bröstarvinge (2 kap 1 § ÄB). Din del som du ärver från din mamma (arvslott) erhåller din pappa med fri förfoganderätt. När din pappa avlider kommer du dels ärva från honom och dels få ett så kallat efterarv från din mamma (se 3 kap 2 § ÄB). Det som du erhåller i slutändan beror på vad som är kvar av din pappas kvarlåtenskap och din mammas efter din pappas bortgång. Eftersom han har rätt att sälja huset, finns det inte mycket som du kan påverka.

Det har viss betydelse om huset eller annan egendom är belagd med fri förfoganderätt eller full äganderätt. Fri förfoganderätt innebär att den som mottar arvet får spendera/sälja egendomen precis som denne vill. Dock är det inte tillåtet att skänka bort en stor del av arvet i gåva och inte heller att testamentera bort egendomen. Men om huset är under full äganderätt är det tillåtet, då arvtagaren inte behöver ta hänsyn till den först avlidnes arvingar. I detta fall talar du om att huset ska säljas till sin systers dotter, vilket är tillåtet oavsett om det rör fri förfoganderätt eller full äganderätt.

Det du kan behöva tänka på är förskott på arv. Om din pappa vill ge bort saker i gåva till dig så presumeras det alltid som förskott på arv eftersom du är bröstarvinge till din pappa (se 6 kap 1 § ÄB). Och som tidigare nämnt är det inte tillåtet för din pappa att ge bort eller testamentera egendom som han erhållit med fri förfoganderätt, men han får sälja det. Detta betyder att din arvslott från din mamma som din pappa erhåller med fri förfoganderätt får spenderas/säljas men inte testamenteras eller ges bort.

För fler frågor är du välkommen att ringa till vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

Vänligen

Therese AxénRådgivare