FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/04/2017

Vad dagsböter baseras på

Hej,

Om man blir dömd till dagsböter för narkotikainnehav (ringa), baseras då dagsböterna på inkomsten?

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dagsbotens storlek bestäms utefter vad som anses skäligt med hänsyn till den dömdes inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt (se 25 kap. 2 § brottsbalken). Det är alltså inkomsten och förmögenhet i övrigt som har störst inverkan på dagsbotens storlek. Om den dömde har barn kan dagsbotens storlek dock minskas för att han eller hon ska ha råd att försörja dem. Det minsta totala bötesbeloppet är 1500 kr (30 dagsböter á 50 kr). Om det finns särskilda skäl kan dock bötesbeloppet jämkas ner till 750 kr som lägst. Som utgångspunkt tittar man på den dömdes ekonomiska förhållanden vid tiden för domen men i undantagsfall kan utgångspunkten sättas vid ett annat tillfälle.

Riksåklagaren har lämnat vägledande riktlinjer för den konkreta uträkningen (se RåR 2007:2). Utgångspunkten är enligt riktlinjerna den dömdes beräknade årsinkomst med avdrag med hänsyn till den statliga inkomstskatten och eventuella försörjningsskyldighet. Dagsboten ska därefter bestämmas till 1/1000 av det på detta sätt framräknade beloppet. Dessa riktlinjer är endast vägledande och inte bindande för domstolen. Som sagt får domstolen väga in även samlad förmögenhet och ekonomiska förhållanden i övrigt. Den dömdes levnadsstandard får även läggas in i bedömningen.

Sammanfattningsvis: Som utgångspunkt är årsinkomsten den viktigaste faktorn vid bestämmande av dagsbotens storlek men även andra faktorer kan spela in.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare