Vad blir straffet för ringa narkotikabrott?

Hej, nu är det så att jag blev tagen av polisen några dagar sedan. Hade precis rökt en joint när dom kom in stormandes och efter en kort springtur så tog dom mig, hade ungefär 5-6g hash på mig till egetbruk. Tog förhör och pissprov på plats, är 18 och aldrig tidigare hamnat i problem med polisen. Jag erkände allting på plats, innehav att jag hade rökt på osv. Undrar bara vad för typ av straff jag kommer få och cirka hur mycket jag kommer få i böter, har inget jobb och har tjänat 0kr dom senaste åren. Tack

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i Narkotikastrafflagen och lagen om belastningsregister.

Ringa narkotikabrott ger böter eller fängelse i högst sex månader

Eftersom du endast har haft 5-6 gram hasch ämnat för eget bruk så rör det sig om ringa narkotikabrott, för detta brott är straffskalan böter till fängelse i sex månader(narkotikastrafflagen 2 §). Eftersom du aldrig straffats innan och då det är ett ringa brott så är min bedömning att straffet stannar vid böter.

Jag tror att du får den lägsta möjliga bötern

På grund av att du inte tjänat något är min bedömning att du kommer få det lägsta beloppet som är möjligt vilket är totalt 1500 kr fördelat på 30 st dagsböter på 50 kr vardera.

Du kommer att hamna i belastningsregistret om du blir dömd

Du kommer även att hamna i belastningsregistret. Då min bedömning är att du kommer att få påföljden böter så kommer du finnas i belastningsregistret i fem år innan informationen om brottet försvinner(17 § 9p lag om belastningsregister).

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare