FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/05/2018

Vad blir påföljden för en vanlig stöld (1 200 kr från butik)?

Jag blev fångad för stöld i en butik för 1200 kronor. Jag erkände att jag stal.Jag sa till polisen att jag har problem med pengar, jag har problem med ekonomin. Det var första gången.Vilken typ av straff ska jag bära? Kommer jag att skickas till fängelse för detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga aktualiserar framför allt brottsbalken (BrB).

Jag vill börja med att säga att, nej, du kommer inte att hamna i fängelse för detta brott. Jag ska i det följande förklara varför.

Det brott som begåtts i din situation verkar vara stöld, som regleras i BrB 8:1. Med tanke på värdet av varan eller varorna du försökt stjäla (1 200 kr) verkar det röra sig om ett brott som är precis över gränsen från snatteri till vanlig stöld, som ligger på cirka 1 000 kr. Det brott du begått kommer alltså förmodligen att rubriceras som vanlig stöld.

Straffet för stöld ligger enligt bestämmelsen enligt BrB 8:1 mellan 14 dagar och 2 år i fängelse. När man bedömer vilket straff du ska få i detta fall ser man till hur straffvärd just den stölden du begått är. Eftersom att det i ditt fall rör sig om ett ganska lågt belopp ligger straffvärdet förmodligen inte högre än 14 dagar i fängelse. Utifrån detta säger man alltså att stölden du begått har ett straffvärde av 14 dagar fängelse. Detta är dock endast ett sätt att mäta din handling, och det betyder inte att du faktiskt ska sitta i fängelse.

När man begått en stöld och straffvärdet hamnar under 6 månader är det sällsynt att man får fängelse. I ditt fall, då straffvärdet är så lågt som ungefär 14 dagar fängelse, är det helt omöjligt att du skulle kunna dömas till ett fängelsestraff.

Det som kommer att hända är istället att du förmodligen kommer att dömas till villkorlig dom, troligtvis kombinerat med böter (se BrB 27:1 och 30:8).

Om du döms till böter kommer boten att utgöras av en så kallad dagsböter som anpassas till din inkomst (se BrB 25:1-2).

Eftersom att du redan erkänt brottet, och med tanke på att det är ett mycket lågt straffvärde på det, misstänker jag att du kommer att erbjudas ett så kallad strafföreläggande. Detta är ett sätt att undvika en rättegång när det är klarlagt vad som hänt och oftast när gärningsmannen erkänt. Detta innebär att de kan erbjuda dig att godkänna ett straff som de är säkra på att en domstol annars ändå skulle döma ut. Om du erbjuds ett strafföreläggande krävs att du godkänner det. Om det vägrar godkänna det ska istället åtal att väckas och en rättegång att inledas, och då kommer du med all sannolikhet få samma straff ändå.

Om du erbjuds ett strafföreläggande kommer detta förmodligen att innebära villkorlig dom förenat med dagsböter. Utifrån omständigheterna i ditt fall kan det vara till stor fördel för dig att i så fall godkänna strafföreläggandet.

Jag hoppas att mitt svar är belysande. Tveka inte att fråga igen eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare