FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/04/2022

Vad blir påföljden för en stöld i matbutik?

Hej! Jag stal saker för lite mer än 500 kronor från mataffären. Jag erkände allt. Men polisen gav mig ett papper med en utsatt tid för rätten. Vilket straff kommer jag få? Jag är 21 år och är en ensamstående mamma.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vilken grad av stöld du gjort dig skyldig till

I Sverige är brottet stöld indelat i tre olika svårighetsgrader framförallt baserat på till vilket värde du stulit för, men även övriga omständigheter kan spela in i en bedömning (8 kap. 1 §, 2 § och 4 § Brottsbalken, BrB). Det finns dels stöld av normalgraden, dels grov stöld och till sist den typ av stöld som du troligen gjort dig skyldig till: ringa stöld (den minst allvarliga nivån). Då det som i detta fall skett en stöld i butik och då värdet av det tillgripna (stulna) är avgörande för rubriceringen är värdegränsen mellan stöld och ringa stöld 1 250 kr (NJA 2019 s. 951). Eftersom du tog saker för drygt 500 kr rör det sig därmed troligen om ringa stöld.

Vilket straff eller vilken påföljd du troligen kommer att få

Straffet för ringa stöld är böter eller fängelse i högst sex månader (8 kap. 2 § BrB). Det finns generellt en presumtion för domstolen att inte välja fängelse som påföljd, och det ska som en grundläggande princip undvikas om möjligt då inga omständigheter starkt talar för det. När det gäller brottslighet av den art som ringa stöld är (dvs brott av mindre allvarlig karaktär) håller sig domstolen generellt sett till de lägre gränserna för straffet, d.v.s. böter (30 kap. 4 § BrB).

Sammanfattande slutsatser

Jag kan inte helt säkert att påföljden kommer att bli böter, men med hänsyn till att du erkänt gärningen och jag på den grunden antar att du fick återlämna varorna, och eftersom det inte finns något annat som talar för fängelsestraff så kommer påföljden troligen att bli just böter. Storleken på böter regleras i rättegångsbalken, och fastställs till ett visst belopp från och med femtio till ettusen kr baserat på vad som bedöms vara skäligt med hänsyn till din inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare