Vad blir konsekvenserna vid hastighetsöverträdelse under prövotiden?

Hej

Jag tog mitt körkort förra sommarn och har det nu på prövotid. Idag råkade jag köra 7km över hastighetsbegränsningen på en 80 väg, efter att ha kört om en epa fanns det en hastighetskamera. Vad kommer att hända nu? Kommer jag behöva ta om mitt körkort/bli indraget?

Jag har inte kört över hastighetsbegränsningen innan.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om körkort och möjligheten till körkortsingripande blir den relevanta lagen för oss Körkortslagen (KörkL).

Kort förklaring av vad prövotid innebär

Prövotiden på körkort gäller i två år från det tillfälle då du tog körkortet (3 kap. 18 § körkortslagen). Det innebär att, om du skulle få ditt körkort i indraget under dessa två år måste du måste göra om både riskutbildningarna och teori- och förarprovet.

Förutsättningarna som behöver finnas för att en person ska kunna få sitt körkort indraget är detsamma för alla, det vill säga både för personer med och utan prövotid, eftersom alla ska följa samma gällande trafikregler. En person som kör under sin prövotid måste alltså, för att kunna få sitt körkort återkallat, begå ett sådant brott att körkortet hade återkallats oavsett om personen har prövotid eller inte. Skillnaden är den att en person som inte kör på prövotid och fått sitt körkort indraget, får tillbaka sitt kort efter spärrtiden, medan en person som haft prövotid måste göra om proven.

När ditt körkort kan återkallas

Ett körkort kan återkallas om du som förare överskridit högst tillåtna hastighet och överträdelsen inte kan anses som ringa (5 kap. 3 § 4 punkten körkortslagen). Vad som brukar inte brukar betraktas som ringa är då man kört i mer än 30 km/h över hastighetsgränsen på en väg med en hastighetsbegränsning på 40 km/h eller mer (prop. 1992/93:189). En enstaka hastighetsöverträdelse, där du dessutom inte körde i mer än 7 km över hastighetsbegränsningen, kommer därför med stor sannolikhet att bedömas som ringa, och du kommer då inte att få ditt körkort indraget.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,
Alexandra Holmér SposatoRådgivare