FrågaEKONOMIÖvrigt27/01/2019

Vad blir konsekvenserna för försörjningstödet om man blir sambo samt hur påverkar detta sambons möjligheter till studiestöd?

Hej !

Jag har ett jättestort problem.

Min dotter får för närvarande socialbidrag.

Hon har ett barn från ett tidigare förhållande.

Hon har träffat en kille från Tyskland och dom vill flytta ihop.

Dom väntar ett barn nu.

Han vill plugga här och lära sig svenska.

Hon har också tänkt att börja plugga. Komvux.

Han har ingen inkomst nu.

Hur ska dom gå till väga för att flytta ihop utan att hon förlorar socialbidraget.

Han vill söka CSN i Sverige. Kan han få det ?

Han har funderat på att skriva sig hos en kompis här i Sverige nu innan barnet kommer.

Är det en dum ide?

Ja det här ett stort problem för oss.

Snälla hjälp.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att din dotter får försörjningsstöd (tidigare kallat socialbidrag). Försörjningsstöd ges ut efter en behovsprövning som görs på individuell nivå. Hennes omständigheter generellt samt vilka utgifter din dotter har blir avgörande för hur stort bidraget är. Denna prövning görs för hela hushållet, om din dotters pojkvän flyttar in räknas hans ekonomi också in när behovsprövningen görs. Har han en någorlunda god ekonomi finns det alltså en risk att din dotter förlorar sitt försörjningsstöd om han flyttar in.

Angående pojkvännens vilja att lära sig svenska antar jag att det är SFI (svenska för invandrare) han tänkt vända sig till. Denna utbildning är kostnadsfri och han blir därför inte berättigad till CSN för dessa kurser. Skulle han däremot börja studera något på komvux finns det ett antal krav som måste uppfyllas för att han ska få bidrag som utländsk medborgare. Jag utgår i detta svar från att pojkvännen är medborgare i Tyskland. Utgångspunkten är att du får studiestöd från CSN om du varit gift eller sambo med en svensk medborgare i över ett år och ni har barn tillsammans. Det kan alltså bli svårt för honom att flytta hit och få studiestöd direkt.

Om han utöver detta inte flyttar in hos din dotter utan skriver sig hos sin kompis anses han inte som sambo till din dotter och måste istället jobba i minst två år för att få rätt till studiestöd. SFI kan räknas in som en typ av arbete.

Även giftemål kommer troligtvis påverka din dotters rätt till försörjningsstöd då makar har en skyldighet att efter sin förmåga bidra ekonomiskt till den andres behov. Beroende på pojkvännens ekonomiska situation kan detta alltså anses som en ökning av tillgångar för din dotter.

Slutsats

Jag kan säga huruvida din dotter skulle förlora sitt försörjningsstöd om hennes pojkvän flyttade in hos henne. Denna prövning görs individuellt och det beror på pojkvännens tillgångar samt ekonomi i övrigt. Om han istället väljer att skriva sig hos en kompis måste han istället arbeta två år innan han kan söka studiestöd hos CSN då han inte är sambo till din dotter. Din dotter och hennes pojkvän måste alltså ta ställning till vilket av dessa alternativ de finner lämpligast.

Skulle ni få ytterligare problem med försörjningsstödet kan vi på Lawline hjälpa dig. Är du intresserad av detta kan du maila mig på eric.nilsson@lawline.se så återkommer vi med offert.

¨Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare