Vad betyder uppsåt och information om påföljden för bedrägeri.

Hej

Jag är ensam mamma med två små barn. Jag begick bedrägeri för 4 år sedan på summan 11000 av 4 personer. Nu dras den till tingsrätten och åklagare väckte åtal mot mig att jag begick gärningar med uppsåt. Vad betyder det?

Jag blir också kallad til kriminalvården innan tingsrätt .

Jag har 3 frågor

1) det står att jag begick gärningar med uppsåt . Blir det fängelse straff dock det är inte så stor summan och jag är ostraffad innan. Det är första gång .

2) jag ska till kriminalvården (det står att de hjälper tingsrätten att hitta en lämplig straff mot mig ) och barn inblandade

3) inblandar socialen för jag har små barn .? Mvh

Lawline svarar

Hejsan! Tack för du vänder dig till oss. Jag ska besvara din frågor det bästa jag kan.

Fråga 1 - Vad är uppsåt och kommer du dömas till fängelse?
Uppsåt betyder om du gjorde de olagliga gärningarna med mening. Alltså att du visste vad du gjorde när du tog pengarna från de 4 personerna. Om det blir fängelsestraff i detta fall blir svårt att bedöma. Påföljden vid bedrägeribrott är högst 2 års fängelse. Det finns dock många fall där bedrägeri döms till villkorlig dom och böter istället för fängelse. Dock kan detta variera beroende på omständigheterna. Vad jag har fått enligt dina uppgifter är att det var för 4 års sedan och att det var 4 personer och totalt 11 000kr. Enligt dessa uppgifter skulle jag tro att du döms till villkorlig dom och böter istället för fängelse. Faktumet att du har barn kan även spela roll i påföljdsbedömningen. Som sagt har jag dock inte fullständiga uppgifter för att göra en fullständig bedömning.

Fråga 2 - Angående kriminalvården.
Jag tolkar din fråga som att du undrar varför du ska till kriminalvården. Enligt tingsrätten är det på grund av att de ska kunna hitta en lämpligt straff för dig. De vill, med detta, utreda om påföljden ska bli villkorlig dom eller fängelse för dig. Vad som kan besluta detta är utanför juridiken och därmed utanför min expertis.

Fråga 3 - Blir socialen inblandande?
Om du är ensam vårdnadshavare till dina barn och tingsrätten bestämmer att döma påföljden till fängelse så kommer du inte kunna utöva vårdnaden över dina barn den tiden du befinner dig i fängelset. I så fall kommer socialen att hitta en lämplig, tillfällig, vårdnadshavare som kan utöva vårdnaden av dina barn så länge du befinner dig i fängelset. Blir påföljden villkorlig dom, så kommer du inte vara i fängelset utan du kommer kunna ta hand om dina barn och därmed blir inte socialen inblandande.

Hoppas jag har kunnat hjälpa dig och ha en fortsatt bra dag!

Allt gott.

Binh TranRådgivare