Vad betyder tingsrättens formulering om exekutionstitel i mitt avslag på överklagan?

Hej,

Jag har fått avslag av Tingsrätten på mitt överklagandet av Kronofogdens beslut om utmätning av min pension.

Själva formuleringen av Tingsrättens beslut är inte förståligt för mig. Så, ja ber någon om hjälp att förklarar för mig vad de orden betyder.

Så här lyder Tingsrätten: "Tingsrätten, som inte kan överpröva exekutionstiteln som sådan, finner inte skäl att göra annan bedömning än den Kronofogden gjort. Överklagandet lämnas därför utan bifall."

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det utifrån hur du ställt din fråga och efter vad tingsrätten skrivit har du inte överklagat själva exekutionstiteln utan utmätningen av din pension.

En exekutionstitel används för att begära verkställighet

En exekutionstitel är en domstols dom, utslag, beslut eller annan handling som får användas för att begära verkställighet (3 kap. 1 § Utsökningsbalken, UB). Verkställighet kan ske bland annat genom utmätning. Det framgår inte av din fråga till vem du har en skuld, men vederbörande har fått en exekutionstitel som vunnit laga kraft. Det kan t.ex. avse att det tvistats om en skuld och domstolen funnit att du ska betala den. Då får din motpart en exekutionstitel som kan läggas till grund för verkställighet.

Då du inte betalt skulden du tilldömts kan det ske utmätning av din egendom. Utmätning kan, som du blivit varse om, avse bland annat pension (7 kap. 1 § p4 UB). Det är sannolikt detta beslut du överklagat – att Kronofogden beslutat att utmäta din pension.

Översättning av tingsrättens formulering till dig

För att förklara tingsrättens formulering så skriver rätten:

"Tingsrätten, som inte kan överpröva exekutionstiteln som sådan.." = Tingsrätten kan inte pröva om skulden är riktig eller ej. Själva skulden är redan beslutad i en tidigare dom eller beslut.

"...finner inte skäl att göra annan bedömning än Kronofogden gjort." = Tingsrätten tycker samma sak som Kronofogden. Det framgår inte av din fråga vad Kronofogden angett för skäl i sitt beslut om utmätning, men de beslut som angetts anser Tingsrätten att är riktiga.

"Överklagandet lämnas därmed utan bifall." = Tingsrätten ger dig inte rätt i din överklagan och ändrar inte beslutet om utmätning av din pension.

Detta innebär för dig att när du ska överklaga till hovrätten är det de skäl som Kronofogden skrivit i sitt beslut som ska ligga till grund för din överklagan. Det är det eller de skälen du ska angripa.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till med din överklagan!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare