FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut22/12/2018

Vad betyder "taga väg" i ett upprättat servitut?

Jag har servitut på en fastighet. I texten står bla " dels rätt att begagna den källa, som ligger på storskifteskartans ägofigur 4945 samt taga väg till källan ".Vad betyder "taga väg"?Är det en väg att åka bil på till källan eller .....?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån det du skriver i din fråga utgår jag ifrån att du som fastighetsägare har en rätt att på ett visst bestämt sätt använda en annan fastighet i enlighet med antingen ett avtalsservitut (se 14 kap. 1 § jordabalken) eller ett officialservitut (se 7 kap. 1 § Fastighetsbildningslagen). Ett servitut kan innebära en rätt för en fastighet att använda en annans fastighetsägares källa eller väg. Skrivelsen "rätt att taga väg till källan" tolkar jag som en rätt för dig som fastighetsägare att nyttja vägen fram till källan, oavsett om det sker till fots eller med bil.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare