FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut14/03/2018

Vad betyder "begagna" och "vägändamål" i servitut?

Hej!

Vi har lite problem med vår granne. Det ligger ett servitut över våra tomter, jag måste använda delen av vägen på hennes tomt för att ta sig till vår fastighet och hon får köra över min tomt för att ta sig till ängen som hon äger bakom vårt hus. I det gamla servitutet från början av 60-talet står det "Med området följer rätt att begagna en över ****:1 gående väg till 2,5 meters bredd såsom utfartsväg. Med stamfastigheten följer rätt att begagna ett 2,5 meter brett markområde över det avstyckade området för vägändamål."

Hon tolkar detta som att man endast få gå till fots på vägen, men det gör inte jag. Vi måste väl endå ha rätt att köra bil upp till vår tomt?

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ordet "begagna" är endast synonymt för, exempelvis, orden nyttja, bruka, använda. I en dom från Mark- och miljööverdomstolen 16/11-2017 (mål nr. 4414-17), framgår att vägändamål anses vara "biltrafik". Ni får alltså nyttja servitutet, såtillvida att ni kan köra bil på vägen.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare