FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/04/2019

Vad betyder acte clair?

Hej! Jag har ett väldigt stort intresse av juridik och jag fastnade vid en benämning som jag inte riktigt kan få grepp på. Skulle ni kunna vara rara och hjälpa mig att förstå det mer. Begreppet heter "Acte Clair". Vad innebär det mer specifikt? Tack för hjälpen i förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Acte Clair är ett begrepp som innebär att ett förhandsavgörande från EU-domstolen inte behövs eftersom det är rätt så klart och uppenbart hur EU-rätten ska tolkas.

Ett förhandsavgörande är för övrigt ett bindande beslut av den Europeiska unionens domstol angående en tolkning av den europeiska unionsrätten. Förhandsavgörande utfärdas på begäran av en nationell domstol (från en medlemsstat i EU).

Acte Clair är en undantagsregel som förutsätter att de nationella domstolarna i EU och att EU-domstolen skulle komma till samma tolkning/slutsats.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare