FrågaEKONOMIÖvrigt30/12/2020

Vad behöver jag tänka på när pengar ska överföras till Sverige om dessa gäller stipendium?

Hej,

Jag kommer att få en donation från Saudi Arabien på ca 50.000 rial (ca SEK 120.000) Dessa pengar ska jag sedan skicka till ett antal personer i Gaza. Det är stipendier till kvinnliga studenter som inte har råd att betala sina universitetsstudier / avgifter för slutexamina.

Det är tyvärr inte möjligt att skicka pengarna från Saudi direkt till Gaza pga korruption och övriga politiska issues. Och det är inte heller möjligt att gå via andra hjälporganisationer då det är mycket korruption samt att dom har skyhöga administrationsavgifter.

Vad behöver jag redovisa här i Sverige?

Min bank?

Skattemyndigheten?

Jag har namn + kontaktuppgifter på samtliga stipendiater i Gaza.

Pengarna kommer bara att gå via mitt konto här i Sverige och sedan direkt ut. Jag kommer att ha dokumentation på alla transaktioner.

MVH

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att dessa pengar ska ges i form av stipendium till studenter, därmed behöver det ej betalas skatt på detta. Nedanför kan du läsa vad som gäller i övrigt.

Skatteverket

Om summan i ditt fall överstiger 150 000 kr, har du en uppgiftsskyldighet enligt 23 kap. 1 § skatteförfarandelagen (SFL). Du behöver lämna uppgifter till Skatteverket om:

* betalningens belopp i använd valuta
* betalningsdatum
* valutakod
* vilket land som betalningen kommer från.

För uppgifter om betalningar från utlandet använder uppgiftslämnaren kontrolluppgiften "KU 80 – Betalning från utlandet" (SKV 2329).

Banken

Sveriges banker har strikta regler gällande insättningar/överföringar där de kräver underlag på var pengarna kommer ifrån. Jag skulle därför rekommendera att du besöker din bank och informerar om att du inväntar en större summa på kontot och även visar upp underlag på var pengarna ursprungligen kommer ifrån. Du nämner att du har underlag på dessa, varför det inte borde bli några problem för dig att ta emot pengarna.

Sammanfattning

Du nämner att det handlar om 120 000 kronor och därför behöver du inte kontakta skatteverket och lämna några uppgifter. Om summan däremot skulle överskrida 150 000 kronor har du en uppgiftsskyldighet till Skatteverket avseende summan. Jag hänvisar dig vidare till Skatteverket för vidare information kring vilken blankett du ska fylla i ett sådant läge.

När du informerar din bank om överföringen på summan från utlandet till ditt konto ska du visa upp dokumentation på alla transaktioner, så att banken kan förlita sig på att dessa pengar är lagliga.

Återkom gärna vid fundering, annars önskar jag dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare