FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/01/2019

Vad beaktar rätten vid påföljdsbestämning?

Hej.

Jag hade samlag med en kille som var 14år och jag själv var 29. Han var frivillig och älskade mig. När vi hade samlag så var inte jag nykter och jag ångrar mig otroligt mycket.

På grund av detta så fick mina 2 största barn flytta till sin pappa men min minsta bor kvar med mig. Jag är rädd för att jag ska få fängelse för att det betyder att min 2 åring förlorar mig och måste bo hos sin mormor 30 mil bort. Jag mådde otroligt dåligt när detta hände för att min man hade varit otrogen med min syster och dom fick senare ett barn. Så jag undrar om det finns en chans att jag kan få ett annat straff i stället på grund av min 2 åring och att jag mådde otroligt dåligt när detta hände?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk lag får en person inte ha samlag med en annan person som inte har fyllt femton år. Motivet är att barn aldrig kan samtycka till sexuella handlingar och lagens syfte är att skydda barn och unga mot att bli sexuellt utnyttjade.

Våldtäkt mot barn regleras i 6 kap. 4 § brottsbalken och säger att den som genomför samlag eller sexuell handling jämförlig med samlag med ett barn under femton år döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år. Vid bedömningen är barnets samtycke och frivillighet till den sexuella handlingen irrelevant eftersom barn inte anses kunna samtycka till sex. Att frivillighet förelåg från barnets sida kan därmed inte leda till straffrihet.

Vissa förmildrande omständigheter kan vara ifall relationen kan anses ha karaktären av en kärleksrelation och anses omständigheterna vid brottet vara mindre allvarliga ska gärningen istället falla under bestämmelsen om sexuellt utnyttjande av barn. Bestämmelse regleras i 6 kap. 5 § brottsbalken och säger att ifall brott som avses i 4 § är med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt så döms istället för sexuellt utnyttjande av barn till fängelse i högst fyra år.

Påföljd

Inledningsvis ska straffet för brottet bestämmas inom ramen för den tillämpliga straffskalan för brottet. Om det är påkallat kan rätten även tilldöma lindrigare påföljd än vad som är föreskrivet. För brottet i ditt fall är det endast fängelse som är föreskrivet.

I 29 kap. 3 § brottsbalken listas vissa förmildrande omständigheter som rätten ska ta i beaktande vid bedömningen av straffvärdet, exempelvis om den tilltalande lider av en nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd pga. en allvarlig psykisk störning eller om brottet begåtts på grund av någon annans uppenbart kränkande beteende.

Rätten ska vidare utöver brottets straffvärde vid straffmätningen beakta exempelvis om den tilltalade till följd av brottet kommer bli avskedad eller utvisad eller om den tilltalande frivilligt angett sig eller lämnat uppgifter av väsentlig betydelse för utredningen av brottet m.m. Dessa omständigheter framgår av 29 kap. 5 § brottsbalken.

Vid valet av påföljd ska rätten fästa avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. Att det är föreskrivet fängelse innebär inte per automatik att det blir påföljden, även villkorlig dom och skyddstillsyn, som anses vara lindrigare påföljder än fängelse, ska beaktas. Se 30 kap. 4 § brottsbalken.

För villkorlig dom beaktas om det saknas särskild anledning att befara att den tilltalade kommer göra sig skyldig till fortsatt brottslighet, dvs. återfalla i brott. Saknas det skäl att anta att den tilltalade kommer återalla i brott så ska villkorlig dom tilldömas. Huvudregeln är att villkorlig dom i sådana fall ska förenas med böter. Se 30 kap. 7 § brottsbalken.

För skyddstillsyn beaktas om det finns anledning att anta att påföljden kan bidra till att den tilltalade avhåller sig från fortsatt brottslighet, då denna risk föreligger. Skyddstillsyn anses som en svårare påföljd än villkorlig dom. Se 30 kap. 9 § brottsbalken.

Sammanfattningsvis

De omständigheter du anger i din fråga, att du mådde dåligt när det hände samt att du har ett litet barn hemma är inte omständigheter som typiskt sätt beaktas av rätten vid bedömningen om din påföljd. Rätten beaktar dock samtliga omständigheter i sin bedömning och listan över omständigheter i 29 kap. 5 § är inte uttömmande. Poängen är att omständigheter som redan påverkar den tilltalade negativt, såsom att förlora sitt jobb pga. brottet, inte tillsammans med straffet ska belasta den tilltalade ytterligare.

För såväl våldtäkt mot barn som sexuellt utnyttjande av barn så är det föreskrivet fängelse som straffpåföljd. Rätten ska dock vid bedömningen i första hand bedöma om det istället för fängelse är aktuellt att döma till villkorlig dom alternativt skyddstillsyn. I beaktande tas då om det finns skäl att anta att den tilltalade kommer fortsätta med/återfalla i sin brottslighet om denne får dessa påföljder istället för fängelse.

Kort sagt kan jag inte ge dig ett svar till vilken påföljd rätten kommer att tilldöma dig. Rätten gör en helhetsbedömning utifrån det enskilda fallet och utgångspunkten är att det i första hand ska beaktas om det finns skäl att döma till villkorlig dom alternativt skyddstillsyn i första hand, innebärande att fängelsestraff inte per automatik blir påföljden.

Vänligen,

Linn NybergRådgivare