FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/12/2019

Vad är vanligaste påföljden för brott rent generellt?

Hej! Vad är det mest rimliga straffet när det kommer till bedrägeri (inte grov bedrägeri) och man är ostraffad sen tidigare? Finns det risk att man får fängelse ändå eller blir det oftast böter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du ställer en väldigt intressant fråga som även jag skulle vilja veta det exakta svaret på. Till min kännedom finns det dock ingen som har samlat ihop alla bedrägeri-domar som avkunnats och sedan framställt dom i exempelvis ett excel-dokument med informativ statistik.Men även om jag kan inte kan svara på din fråga på din fråga med exakthet så kan jag förklara vad som gäller mer generellt.

Straffvärdet för de flesta brott hamnar rent generellt under 1 år. (Det innebär att den VANLIGASTE påföljden för normalgraden av bedrägeri, 9:1 Brottsbalken, INTE är fängelse. Utan snarare kanske villkorlig dom tillsammans med böter.) Det innebär att påföljden helst ska leda till villkorlig dom och skyddstillsyn. Till det hör också att utgångspunkten för förstagångsförbrytare är att påföljden ska vara villkorlig dom. Om det senare sker återfall i brottslighet ska påföljden helst leda till skyddstillsyn för att markera allvarligheten i det hela. Men det finns naturligtvis en hel del andra påföljder som domstolen kan döma ut.

Nedan ser du rangordningen av påföljders allvarlighet som lagstiftningen utgår ifrån när det gäller att bestämma påföljden för ett brott som har ett straffvärde under 1 år. Det är här de flesta påföljder på grund av brott hamnar. Om straffvärdet för brottet däremot skulle överstiga 1 år så är det enligt förarbeten fängelse som ska dömas ut.

1. Fängelse 6 mån

2. Skyddstillsyn tillsammans med fängelse

3. Fängelse 14 dagar (minimum) upp till 6 mån

4. Skyddstillsyn tillsammans med samhällstjänst (jämställt skyddstillsyn tillsammans med kontraktsvård)

5. Villkorlig dom tillsammans med samhällstjänst

6. Skyddstillsyn

7. Villkorlig dom tillsammans med böter

8. Böter

Med allt det i bakhuvudet så torde svaret på din fråga bli: Det mest sannolika är att någon av ovanstående påföljder döms ut, men det finns risk för att det blir fängelse om brottet är tillräckligt allvarligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Gott nytt år,

Mvh

Fredrik RisingRådgivare