FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/02/2022

Vad är syftet med straffrabatt för unga lagöverträdare?

Vad är syftet med ungdomsrabatten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Straffrabatten för lagöverträdare mellan 18-21 år togs bort den 1 januari 2022.

Nedan kommer exempel på argument som kan motivera straffrabatt för unga:

1. Hjärnans belöningssystem utvecklas tidigare än frontalloben, som styr vår förmåga att stanna upp och tänka efter innan vi utför handlingar. Belöningssystemet är extra aktivt hos unga, vilket i kombination med en frontallob som ännu är under utveckling kan skapa obalans mellan njutningar och bromsmekanismer. Generellt sett kan alltså ungas förmåga till ansvarstagande inte anses vara lika utvecklad som hos vuxna.

'

2. Uppväxten innefattar dessutom en frigörelse från vuxna. En stor omställning i livet kan anses vara bra att kombinera med överseende. Den så kallade humanitetsprincipen kan även uppmärksammas. Den går ut på att ta hänsyn till det lidande som straffet orsakar för den enskilda. Att tillämpa principen innebär också att ha förståelse för att alla människor gör fel. En äldre människa tenderar att ha getts mer tid att "träna" på de utmaningar som livet kan medföra. Erfarenheter utvecklas i takt med att man blir äldre, och fler sådana kan anses öka ens förutsättningar att handla i enlighet med det som lagen föreskriver.

'

3. Erfarenheter riskerar dock även att påverka en person i negativ riktning. Om ett fängelsestraff aktualiseras för en ung person och straffrabatten inte tillämpas, löper den unga en större risk att påverkas negativt av den isolering som man ofta upplever som frihetsberövad. Det dåliga mående som kan uppstå som resultat av ett hårdare straff kan i sin tur anses äventyra den enskildas förmåga att bryta sig loss från ett destruktivt beteende (institutionalisering kan anses sätta käppar i hjulet för den individualprevention som ironiskt nog uppges vara ett straffrättsligt syfte). Dennis Martinsson, doktor i straffrätt vid Stockholms universitet, uttalar att "yngre personer är mer känsliga för påföljder då det är ett större ingrepp i yngre personers liv än i vuxnas".

Jag tänker nedan citera forskare som uttalat sig olika om detta ämne:

Marianne Kristiansson, rättspsykiatriker och författare framför att "det finns massivt understöd för att hjärnan inte är utvecklad, men att det inte innebär att man inte bör ta bort straffrabatten. När man tittar på ungdomar som begår brott kan man inte klumpa ihop dem i en enda grupp, utan det är uppenbart att det finns en grupp ungdomar som gör väldigt farliga brott och dem bör vi hantera annorlunda".

Dennis Martinsson poängterar dock att det redan finns en möjlighet att göra individuella bedömningar vad gäller ungdomsrabatten. Han betonar att "de avdrag som görs på straffet beroende på ålder är tumregler för domstolarna och att det finns en möjlighet att avvika från dem". (Se även 11 kap. 3 § regeringsformen).

Martinsson bör ges företräde framför Kristiansson som källa, eftersom han uttalar sig i kombination med att besitta en större kunskap om domstolarna och lagarna än en psykiater.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare