FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/10/2012

Varför bestraffa?

Hej! Jag har funderat lite på varför vissa handlingar ger påföljder och vad rättfärdigar bestraffning i vår rättsordning och med vilka moraliska och eller filosofiska grunder bestraffar vi illojalitet inom områden som konkurrens, immaterialrätt, offentligrätt eller annan ekonomisk brottlighet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det råder delade meningar om hur bestraffning ska rättfärdigas. En synpunkt är att människor som begått brott ”förtjänar” straff för att de betett sig moraliskt klandervärt. Detta brukar kallas för vedergällningsteori, och omfamnas av bland andra filosofen Immanuel Kant. En annan synpunkt är att vi bör bestraffa folk för att avskräcka andra från att begå brott och därmed skydda framtida hypotetiska brottsoffer. Detta brukar kallas allmänpreventiv teori. Ett tredje synsätt är att vi straffar för att den bestraffade inte ska kunna eller vilja begå ytterligare brott, också där med det vidare syftet att skydda brottsoffer. Detta kallas för individualpreventiv teori. Straffets rättfärdigande kan diskuteras - och har diskuterats - i stor omfattning. Om du vill läsa mer om detta finns diskussioner om straffets syfte ibland andra Leijonhufvud och Wennberg, Straffansvar, 8 u, s. 15 ff. Vad gäller områdena du nämner ligger samma tankar till grund för bestraffning där som inom andra straffrättsliga områden. Att klandervärda beteenden bör ge påföljder är de flesta överens om – men detta motiveras på olika sätt beroende på vem du frågar. Ett annat sätt att besvara din fråga är att vi bestraffar för att lagstiftaren, dvs. riksdagen i egenskap av företrädare för folket, har bestämt det.
Daniel EkwallRådgivare