FrågaÖVRIGTÖvrigt01/10/2023

Vad är syftet kring Sveriges straffsystem?

Vad är i grund och botten syftet med våra straff och vad, utifrån dessa syften, finns det för för- och nackdelar med de straff vi har i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som om du undrar syftet med Sveriges straffreglering samt för och nackdelar med dessa.

Teorier kring straffets syfte och funktion:

Inom straffrätt finns det olika teorier om straffets funktion och syfte som kan delas in i (1) absoluta och (2) relativa.

De absoluta straffteorierna uppfattar straff som uttryck för ett befintligt etiskt krav och det motiverar ej straffet med dess praktiska betydelse (ex med dess avskräckande effekt). Teorier som utgår ifrån att straffet utgör en sorts hämnd eller vedergällning tillhör denna kategorin.

De relativa straffteorierna utgår istället ifrån att syftet med straffet tjärnar ett praktiskt ändamål. Detta är främst att förebygga brott. Sedan kan detta delas in i teorien om att man menar att straffets uppgift är att hindra allmänheten från brott (främst genom avskräckande verkan) eller teorin som anser att straffets uppgift är att förhindra den enskilde gärningsmannen att begå nya brott.

Vad gäller i Sverige?

I Sverige utgår vi framförallt från de allmänpreventiva teorierna, dvs förmå medborgarna att undvika brott. Straffskalor på brottet bestäms dock enligt absoluta straffteorier som baseras på hur förkastligt brottet som sådant avses. Vid bestämmelse av påföljd används en så kallad individualpreventiv teori där ex valet mellan skyddstillsyn/fängelse till viss del styrs av vad som kan få den enskilde personen att ej begå brott i framtiden.

Allt detta går att läsa här

För och nackdelar med straffsystemet i Sverige:

Fördelar med att ha en avskräckande effekt på straffen är att det blir generellt brottsförebyggande. Man kan säga att vissa anser att Sverige har får låga straff i förhållande till vissa brott samt att vissa anser att exempelvis fängelsestraff kan vara för påfrestande och de enskilda blir avskärmade från samhället. Det blir svårt för mig som rådgivare att konkret svara på för och nackdelarna eftersom det är en fråga för varje individ att avgöra.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare