Vad är straffet vid köp av 1 gram kokain

Hej. Min son som är 28 år ertappades med att köpa 1g kokain. Vid polisförhöret erkände han och trodde att han skulle få dagsböter. Sonen har blivit dömd för ringa narkotikabrott för 6 månader sedan och fick då dagsböter. Han är sedan en tid väldigt deprimerad och har sagt till mig att han inte kommer att infinna sig i domstolen utan åka utomlands och tror då att fallet läggs ned. Vad kommer att hända. Mycket orolig far.

Lawline svarar

När straff döms ut så bedömer domstolen inte enbart brottet i sig utan även personen som har begått brottet. Det går därför inte att ge ett rakt svar på hur domstolen kommer att bedöma narkotikaköpet i detta fall. Om vi bara tittar på brottet, så bedömer domstolen inledningsvis hur farlig narkotikasorten är. Gränsen mellan ringa narkotikabrott och brott av normalgraden brukar dras vid 1 gram kokain. Utifrån domstolens riktlinjer landar alltså din sons köp under ringa narkotikabrott.

Efter att brottet har bestämts, kommer domstolen att beakta din sons tidigare beteende. Eftersom han har dömts för samma brott för 6 månader sedan kommer detta att påverka straffet i skärpande riktning. Andra aspekter såsom hans trovärdighet, ånger och allmänna tillstånd kan påverka straffet i båda riktningar. Att han erkände redan i polisförhör kan påverka straffet i mildrande riktning.

Sammantaget rör det sig om ett gränsfall mellan ringa brott och normalgraden. Narkotikabrott är ett s.k. artbrott som lagstiftaren har ansett normalt ska leda till fängelsestraff. Ofta rör det sig i dessa fall om dagsböter och möjligtvis ett kortare fängelsestraff på upp till en månad. Den tidigare narkotikadomen kan dock förlänga ett eventuellt fängelsestraff något. Det går som sagt inte att ge närmare besked i din sons fall.

Det kan även bli så att åklagaren meddelar ett s.k. strafföreläggande, dvs. att han erkänner brottet, accepterar böter som kan vara förenad med villkorlig dom, utan att behöva gå till rättegång. Ett sådant föreläggande får meddelas om åklagaren bedömer att det i princip står klart hur en domstol hade dömt fallet. Villkorlig dom innebär att han är frigiven under villkoret att han inte begår brott. Begår han brott under tiden som hans frigivning är villkorad, så kommer han att dömas till fängelse.

Eftersom han har erkänt brottet kommer fallet troligtvis inte att läggas ner. Åklagare och polis behöver inte lägga ner resurser på att utreda brottet närmare varför det egentligen inte finns anledning att lägga ner åtalet. Om din son befinner sig inom EU kommer åklagaren sannolikt att utfärda en europeisk arresteringsorder. Om han befinner sig utanför EU kan Sverige begära att det landet lämnar ut honom om staterna har en sådan relation.

Jag ringer upp dig i morgon ca kl. 13:00 så går vi igenom svaret.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare