Vad är straffet vid cannabisodling?

Hej!

Jag undrar hur straffpraxis vid cannabisodling ser ut vid olika mängder. Låt säga från 5 gram upp till 20 kg.

Tas det hänsyn till antal plantor eller är det endast torkad vikt som är relevant?

Vid innehav av kilovis bör eget bruk vara svårt att hävda, finns det någon praxis vart gränsen för eget bruk går?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mitt svar till dig kommer att bli väldigt generellt och mot bakgrund av hur domstolarna dömt i vissa fall. Jag vill dock poängtera att det i slutändan är domstolen som beslutar om straff och att det vägs in t.ex. om det är upprepad brottslighet och om syftet varit för eget bruk eller att sälja till någon annan.

Förbudet mot att odla och inneha cannabis finns i narkotikastrafflagen (1968:64), NSL. Om gärningen sker med uppsåt kan man bli dömd för narkotikabrott till högst tre års fängelse (1 § NSL). Om brottet är grovt kan man dömas för grovt narkotikabrott med lägst två och högst sju år eller synnerligen grovt narkotikabrott till lägst sex och högst tio års fängelse (3 § NSL). Vid innehav av mindre mängder eller bruk kan man istället dömas till ringa narkotikabrott för vilket straffet är böter eller fängelse i högst sex månader (2 § NSL).

Narkotikabrottet beräknas utifrån hela plantan

Enligt bilaga 1 till förordningen (1992:1554) om kontroll av narkotika ska med cannabis avses de ovanjordiska delarna av växten cannabis (frön undantagna). Det avgörande för frågan om vilka delar av cannabisplantan som ska anses utgöra narkotika och ligger till grund för ett rent mängdresonemang är därmed inte vilka växtdelar som normalt används eller vilken THC-mängd som växtdelarna innehåller. Domstolar har i flera domar uttalat att det i mängdresonemanget därav inte ska utgås från endast vissa växtdelar utan hela plantan (se t.ex. Svea hovrätts dom den 22 oktober 2014 i mål B 5256-14 och Göta hovrätts dom den 30 november 2016 i mål B 2362-16). Domstolarna har dessutom uttalat att det vid bestämmandet av gärningens straffvärde ska beaktas utöver innehavet att man även framställt narkotikan (se Göta hovrätts dom den 30 november 2016 i mål B 2362-16).

Ringa narkotikabrott genom innehav för eget bruk ger böter

Vid innehav av mindre mängder för eget bruk utdelas dagsböter. Enligt Åklagarmyndighetens RättsPM 2012:7 (Strafföreläggande i bötesmål – en sammanställning av tillämpade påföljder) utdelas följande böter för cannabis för ringa narkotikabrott genom innehav för eget bruk:

Upp till 1 g – 30 dagsböter
Upp till 3 g – 40 dagsböter
Upp till 5 g – 50 dagsböter
Upp till 10 g – 60 dagsböter
Upp till 15 g – 70 dagsböter
Upp till 20 g – 80 dagsböter
Upp till 25 g – 90 dagsböter
Upp till 30 g – 100 dagsböter
Upp till 35 g – 110 dagsböter
Upp till 40 g – 120 dagsböter
Upp till 45 g – 130 dagsböter
Upp till 50 g – 140-150 dagsböter

Det bör dock uppmärksammas att dagsböterna enligt ovan är för ringa narkotikabrott genom innehav för eget bruk. Det innebär att även en mindre mängd kan innebära att brottet räknas som narkotikabrott av normalgraden, om syftet inte varit eget bruk utan överlåtelse.

Narkotikabrott av normalgraden är ett artbrott

Narkotikabrott är enligt praxis ett artbrott. Detta innebär att utom i ringa fall ska det normalt utdömas fängelse för brottet (se NJA 1997 s. 522). Innehav av så lite som ett par cannabisplantor kommer med stor sannolikhet inte att räknas som ett ringa narkotikabrott utan som ett sådant av normalgraden. Dels hamnar du lätt över de 50 g som är gränsen för ringa narkotikabrott, dels beaktas även att du framställt narkotikan. I domarna det hänvisats till ovan har straffet för två cannabisplantor hamnat kring en månads fängelse.

Flera faktorer vägs in i straffbestämningen

Det finns vissa tabeller för vart gränsen för grovt narkotikabrott går och hur många år man riskerar att dömas till. Tabellerna ska dock användas med försiktighet, då det är fler faktorer som spelar in vid straffbestämningen. Väldig förenklat enligt tabellerna kan sägas att gränsen för grovt narkotikabrott går vid 5 kg cannabis med ett straffvärde om två års fängelse. De tjugo kilo du nämnde i din fråga ger enligt tabellerna ett straff om fyra års fängelse.

Anledningen till att tabellerna ska användas med försiktighet är att det sällan går att använda endast ett mängdresonemang. I straffbedömningen vägs samtliga omständigheter i målet in. Sådant som kan inverka på straffet i både skärpande och förmildrande riktning än tabellerna är om det finns syfte att göra vinst, om brottsligheten varit organiserad, om försäljningen marknadsförts (och om det t.ex. skett till ungdomar), om eget bruk ligger helt eller delvis bakom brottet och under hur lång tid brottet begåtts.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare