FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/05/2018

Vad är straffet för vårdlöst bidragsbrott?

Hej

Det är så att jag under juni 2017 blev arbetslös och sökte a kassa och i slutet av augusti började studera på heltid men ändå fortsatte att söka jobb. Jag meddelade inte a kassan eftersom jag helt enkelt inte visste om att jag inte kunde ta a kassa samtidigt som jag studerade. I Januari 2018 fick jag brev från a kassan om att jag kanske ska behöva betala tillbaka och jag meddelade dem att jag absolut skulle betala tillbaka summan om det blev fel. Igår fick jag brev om att jag ska betala tillbaka 31 000 kr till a kassan vilket jag ska göra men om jag blir polisanmäld vad blir straffet då? Jag är ostraffad sen tidigare och det var inte avsiktligt att ta pengarna jag inte har rätt till.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Det du beskriver är ett bidragsbrott. Ett sådant brott kan man göra sig skyldig till även om man inte gjort det avsiktligt. När man ansöker om A-kassa lämnar man uppgifter på heder och samvete och får ersättning under villkoret att man hela tiden under ersättningsperioden kommer upplysa myndigheten om ens livssituation förändras. När rätten till ersättning är villkorad på ett sådant sätt räcker det med att du varit oförsiktig för att du ska kunna dömas för vårdslöst bidragsbrott. Det framgår av 4 § i bidragsbrottslagen (1007:612).

Är du tidigare ostraffad och kan du visa att du inte begick brottet med mening bör straffet kunna stanna vid dagsböter. Det innebär att du inte endast måste betala tillbaka de 31 000 kronorna exklusive ränta utan också måste betala en summa till staten varje dag under en viss period. Dessutom kommer det stå i polisens belastningsregister att du gjort dig skyldig till vårdslöst bidragsbrott. Uppgiften i belastningsregistret kan påverka dina förutsättningar att få vissa anställningar och ta lån. Uppgiften finns kvar i registret i fem år, se 17 § punkten 9 lag (1998:620) om belastningsregister.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare