Vad är straffet för ringa narkotikabrott?

Hej! I helgen så blev jag stannad och intagen på pisseprov, det ända jag hade var 2st attarax på mig mot min ångest (inget recept) men skitsamma, jag köpte dem i Thailand för 1 år sedan när jag bar där 10mg tabletter. Nu är min fråga hur det kommer sig att på den "förenklade delgivningen" jag fick så står det följande: Ringa narkotika eget bruk, samt innehav... Och vad kan påföljden bli?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Efter vad jag kan finna är Atarax inte narkotikaklassat utan läkemedelsklassat. Om det är Atarax du blev tagen med kan det därför finnas skäl att bestrida ärendet och låta det gå till domstol. Det finns dock en risk att du hade någon annan substans i kroppen och/eller att det fanns något annat ämne i tabletterna än vad det skulle vara; och att det ämnet är narkotikaklassat.

Om du blir dömd för ringa narkotikabrott ska du enligt praxis dömas endast för den innehavda narkotikan, inte också för bruket (jfr NJA 2017 s. 415). Med tanke på den ringa mängd du ertappats med torde du hamna i den lägsta skalan om trettio dagsböter (se Riksåklagarens strafföreläggande i bötesmål).

Min rekommendation är att du ser över om det verkligen är Atarax du greps med. Om så är fallet är det efter vad jag kan finna inte narkotikaklassat varför du inte ska dömas för ringa narkotikabrott. Betänk dock att tabletterna kan ha innehållit något annat. Om du döms kommer du sannolikt att dömas till lägsta möjliga bötesstraff, vilket är trettio dagsböter.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare