FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/01/2021

Vad är straffet för rattfylleri

Hej

Jag körde bil med alkohol påverkad när polisen stoppade mig och fick jag blåsa och hade jag 0,62 milligram alkohol i luftvägarna

Jag har ingen brott registrerad och ren i belastningsregister.

Vad min straff kommer och vara?

De har tagit körkortet

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

I lag om straff för vissa trafikbrott (trafikbrottslagen) regleras frågor som rör rattfylleri. Straffet är i princip beroende på den mängd alkohol man har intagit, och den risk det har inneburit för trafiksäkerheten. I ditt fall verkar det röra sig om grovt rattfylleri, som regleras i 4 a § Trafikbrottslagen. Vid bedömning av grovt rattfylleri utgår man från 3 olika kriterier (1) om föraren har haft alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter blod i utandningsluften eller (2) om föraren annars har varit avsevärt påverkad av alkohol, eller (3) något annat medel eller framförandet av fordonet har inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Det som är relevant i ditt fall är första punkten, dvs den mängd alkohol som har intagits.

Straffskalan för grovt rattfylleri ligger på fängelse i minst 14 dagar och högst 2 år (4 a § Trafikbrottslagen, 26:1 Brottsbalken)

Hoppas du fick svar på din fråga

Aya AlwanRådgivare