Vad är straffet för narkotikasmuggling?

Hej! Jag blev tagen av tullen med narkotika i fickan här i Norge,undrar hur min straff kommer se ut? Hade 15-20g hasch vid de tillfället.

Kommer svenska polisen veta om detta också?

Hur länge kommer de synas i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i lag om straff för smuggling och lagen om belastningsregister.

Ringa narkotikasmuggling ger böter eller fängelse i högst sex månader

Eftersom du endast haft 15-20 gram hasch på dig så rör det sig troligtvis om ringa narkotikasmuggling. Detta förutsatt att narkotikan är ämnat för eget bruk. Straffskalan för ringa narkotikasmuggling är böter eller fängelse i högst sex månader (6 § 2st smugglingslagen). Narkotikabrott är ett artbrott, vilket innebär att det normalt ska resultera i fängelse även om straffet är under ett års fängelse. Men eftersom du haft en så liten mängd hasch ämnat för eget bruk så tror jag inte att fängelse blir aktuellt utan att det istället blir böter.

Om du döms så kommer den svenska polisen kunna se brottet i belastningsregistret

Eftersom Norge tillhör Interpol, och jag antar att du är en svensk medborgare, så kommer brottet vid en eventuell dom föras in i det svenska belastningsregistret(3-4 § lagen om belastningsregister). Den svenska polisen kommer alltså få denna information. Då min bedömning är att du kommer att få påföljden böter så kommer du finnas i belastningsregistret i fem år innan informationen försvinner(17 § 9p lag om belastningsregister).

Sammanfattning

Jag kan inte med säkerhet säga vad ditt straff kommer bli då jag inte vet alla omständigheter. Min bedömning är att du kommer dömas för ringa narkotikasmuggling till böter. Den svenska polisen kommer då att få reda på ditt brott och du kommer att finnas i belastningsregistret i fem år.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare