FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/04/2022

Vad är straffet för en person som har begått hets mot folkgrupp?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet hets mot folkgrupp hittas i 16 kap. 8 § Brottsbalken (BrB). Straffet (påföljden) för en person som begått brottet hets mot folkgrupp varierar beroende på om brottet är ringa, om brottet är av normalgraden eller om brottet anses som grovt. I 16 kap. 8 § första stycket BrB framgår det att för ringa brott så döms det till böter och för brott av normalgraden är påföljden fängelse i högst två år. Om brottet anses som grovt är påföljden fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Det framgår av 16 kap. 8 § andra stycket BrB

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Theodora CaratasRådgivare