Vad är straffet för diazepam?

Straffvärde på 1000st Diazepam 10mg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att redogöra för din fråga så specifikt det går. Jag vill dock uppmärksamma dig på att det i slutändan är domstolen som avgör vilket straff du eventuellt döms till. Reglerna om narkotikabrott finns i narkotikastrafflagen (1968:64) (NSL).

Innehav av narkotika kan ge böter eller fängelse

Den som innehar narkotika kan dömas för narkotikabrott till högst tre års fängelse (1 § NSL). Om brottet anses som ringa döms det istället till böter eller fängelse i högst sex månader (2 § NSL). Vid grövre brott kan man dömas för grovt narkotikabrott med en straffskala mellan två till sju års fängelse och vid synnerligen grovt narkotikabrott upp till tio års fängelse (3 § NSL).

Vid bedömningen om brottet ska ses som ringa tas det hänsyn bland annat till vilken sorts narkotika det rör sig om, hur farlig den är, samt mängden narkotika (2 § NSL). Att exempelvis bruka narkotika och därav lämna ett positivt urinprov räknas som ringa narkotikabrott. Ett innehav av en mindre mängd narkotika för eget bruk kan även det räknas som ringa narkotikabrott. Gränsen för ringa narkotikabrott genom innehav av bensodiazepiner, såsom diazepam, går vid 400 tabletter. Straffet för 400 tabletter är i normalfallet 150 dagsböter (se Åklagarmyndighetens RättsPM 2012:7, uppdaterad i juli 2017, Strafföreläggande i bötesmål - en sammanställning av tillämpade påföljder).

I det fall du efterfrågar är mängden betydligt mer än att ringa narkotikabrott ska vara aktuell. Det rör sig således sannolikt om ett narkotikabrott av normalgraden. Straffet för narkotikabrott av normalgraden är lägst fjorton dagar och högst tre års fängelse (1 § NSL).

Narkotikabrott av normalgraden är ett artbrott

Narkotikabrott är enligt praxis ett artbrott. Detta innebär att utom i ringa fall ska det normalt utdömas fängelse för brottet (se NJA 1997 s. 522). Straffet för innehav av 1000 tabletter diazepam torde dock vara i det lägre intervallet. Är du sedan tidigare ostraffad kan det argumenteras för att påföljden ska bli villkorlig dom.

Sammanfattningsvis går det inte att ge ett exakt svar på vilket straff innehav av 1000 diazepam medför. Det kan dock konstateras att det bör bedömas som ett narkotikabrott av normalgraden. Narkotikabrott av normalgraden är ett artbrott och utgångpunkten är att fängelse ska utdömas. Fängelsestraffet för narkotikabrott är lägst fjorton dagar och högst tre år. Antalet tabletter i det fall du efterfrågar torde vara en så liten mängd att straffvärdet ligger i det lägre intervallet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare